@article { author = {Varmazyari, Hojat and Asadi, Ali and Rahimi, Alireza and Faghehi, Davoud}, title = {The Motivation Analysis for Tourists Choice of Agritourism Destination: A Case Study of East Alamut, Iran}, journal = {Journal of Rural Research}, volume = {7}, number = {4}, pages = {644-657}, year = {2016}, publisher = {Owner & Primary Publisher: University of Tehran;}, issn = {2008-7373}, eissn = {2423-7787}, doi = {}, abstract = {People’s increasing demand for outdoor recreation, particularly those who live in metropolis and industrial cities, has created appropriate opportunity for income generation through agritourism by villagers. However, it may cause problems regarding the change of agricultural land use, should poor management practices be applied. One of the most important factors affecting income generation through agritourism is the recognition of tourism market and motivations of tourists. This study analyzed motives of tourists affecting the choice of agritourism destination. This study was a descriptive-analytical type of quantitative research conducted by a survey. The study population consisted of 18 years and older tourists visited the East Alamut region in summer. The sample size (n=255) was determined based on tourists’ motives and factor analysis perquisites. Convenience sampling method was employed because of lack of appropriate sampling frame. Respondents determined their highest priorities and motivations such as benefit from clean air, contact with nature, relaxation, and having a good time with family in a calm atmosphere. Also this study indicated that factors such as “being with family”, “learning and spending less”, and “self-actualization and change” were the most important factors in the choice of agritourism destination by tourists.}, keywords = {Destination choice,Agritourism,Motivation,Marketing,Alamut}, title_fa = {تحلیل انگیزه‌های‌ گردشگران در انتخاب مقصد گردشگری کشاورزی (مطالعه موردی: بخش الموت ‌شرقی)}, abstract_fa = {نیاز روزافزون مردم به تفریح در خارج از فضاهای شهری، به‌ویژه در کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی کشور، فرصت مناسبی را برای درآمدزایی از محل گردشگری کشاورزی، برای کشاورزان ایجاد کرده است. البته در صورت مدیریت نادرست، این نیاز سبب تشدید تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در درآمدزایی از محل گردشگری کشاورزی، شناخت بازار گردشگری و انگیزه‌های گردشگران است. پژوهش حاضر انگیزه‌های گردشگران را در انتخاب مقاصد گردشگری کشاورزی بررسی کرده است. این پژوهش از نوع توصیفی‌تحلیلی است که به روش پیمایشی و با راهبرد کمی انجام شد. جامعه آماری شامل گردشگران بالای 18 سال بود که در تابستان اقدام به بازدید از بخش الموت شرقی کرده بودند. حجم نمونه بر اساس تعداد انگیزه‌های بررسی‌شده و شرایط تحلیل عاملی تعیین شد. نمونه مطالعه‌شده این تحقیق شامل 255 نفر گردشگر بود که به دلیل نبود چهارچوب نمونه‌گیری مناسب به صورت در دسترس انتخاب شدند. از دیدگاه گردشگران انگیزه‌هایی مانند بهره‌مندشدن از هوای پاکیزه، تماس با طبیعت، استراحت، تمدد اعصاب و لذت‌بردن از تعطیلات خانوادگی در فضایی آرام بیشترین اولویت را داشتند. همچنین تحلیل مؤلفه‌های اثرگذار و انگیزشی در انتخاب مقصد گردشگری کشاورزی نشان داد همراهی با خانواده در طبیعت، یادگیری و صرف هزینه کمتر و خودشکوفایی و تغییر از مهم‌ترین عوامل در انتخاب مقصد گردشگری کشاورزی بوده‌اند.}, keywords_fa = {انتخاب مقصد,گردشگری کشاورزی,انگیزه,بازاریابی,الموت}, url = {https://jrur.ut.ac.ir/article_61070.html}, eprint = {https://jrur.ut.ac.ir/article_61070_e62c7b399da995cb2dfd40ed10dba65d.pdf} }