@article { author = {Sheikhi, Davood and Pazoki, Masomeh}, title = {Assessing and Prioritizing the Factors Affecting Rural Tourism Marketing Using the Marketing Mix Model (A Case Study: Jozan District, Malayer Township)}, journal = {Journal of Rural Research}, volume = {8}, number = {3}, pages = {488-501}, year = {2017}, publisher = {Owner & Primary Publisher: University of Tehran;}, issn = {2008-7373}, eissn = {2423-7787}, doi = {10.22059/jrur.2017.63478}, abstract = {Rural tourism is one of the most productive economic activities and entrepreneurships in Juzan District, Malayer Township. The prosperity of this economic sector can transform financial resources and result in sustainable rural income. In order to develop and expand this economic sector, special measures such as marketing are required in accordance with the principles of marketing science. This research aimed to evaluate and prioritize the factors affecting the marketing of rural tourism. The research method is descriptive-analytic based on quantitative methods and marketing mix model of 7p. This marketing mix model consists of 7 components of place, promotion, physical facilities, planning and management, people, production, and price. The statistical population included Malayer Cultural Heritage and Tourism Center staff, tourists, and tenants in rural districts. A total of 93 people were selected as sample size, which included 4 experts, 7 village headmen,  and 82 tourists. The relevant data were collected using a researcher-made questionnaire. Data were analyzed by factor analysis, Friedman ranking, and t tests using SPSS. The results of the survey and prioritization of rural tourism marketing factors indicate that the factors of people and place are very important. Also the results of factor analysis model showed that among 7 factors, 2 factors of place and planning have the highest percentages of the variance.}, keywords = {Rural tourism,Marketing,Marketing mix model,Juzan Township}, title_fa = {ارزیابی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی گردشگری روستایی با استفاده از مدل آمیختۀ بازاریابی (7p) (مورد مطالعه: دهستان جوزان، شهرستان ملایر)}, abstract_fa = {گردشگری روستایی یکی از فعالیت‌های اقتصادی پربازده و کارآفرین در دهستان جوزان شهرستان ملایر است. رونق این بخش از فعالیت اقتصادی می‌تواند منابع درآمدی را متحول کند و به پایداری درآمد روستاییان منجر شود. به منظور توسعه و گسترش این فعالیت اقتصادی به تمهیدات ویژه‌ای ازجمله بازاریابی نیاز است که مطابق با اصول علم بازاریابی باشد. هدف این مقاله ارزیابی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی گردشگری روستایی است. روش انجام پژوهش توصیفی‌تحلیلی و مبتنی بر روش‌های کمّی و مدل آمیختۀ بازاریابی p7 است. در این پژوهش، آمیختۀ بازاریابی شامل هفت مؤلفۀ مکان، برنامه‌ریزی و مدیریت، شواهد و امکانات فیزیکی، ترویج، مردم، قیمت و محصول است. جامعۀ آماری، کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ملایر، گردشگران و دهیاران روستاهای دهستان بودند که از بین آن‌ها 93 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند که چهار نفر کارشناس، هفت نفر دهیار و 82 نفر گردشگر آزموده شدند. بر اساس پرسش‌نامۀ محقق‌ساخت به گردآوری داده‌ها پرداخته شد و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار spss و روش تحلیل عاملی و آزمون‌های رتبه‌بندی فریدمن و t صورت گرفت. نتایج به‌دست‌آمده از بررسی و اولویت‌بندی عامل‌های بازاریابی گردشگری دهستان حاکی از اهمیت زیاد دو عامل مردم و مکان است. نتایج مدل تحلیل عاملی نشان داد که از بین این هفت عامل، دو عامل مکان و برنامه‌ریزی بیشترین درصد از واریانس مجموعه گویه‌ها را دارند.}, keywords_fa = {گردشگری روستایی,بازاریابی,مدل آمیختۀ بازاریابی,دهستان جوزان,شهرستان ملایر}, url = {https://jrur.ut.ac.ir/article_63478.html}, eprint = {https://jrur.ut.ac.ir/article_63478_806848b75936419487ecc729cf78e05d.pdf} }