%0 Journal Article %T تأثیر گردشگری بر تقویت نگرش‌های کارآفرینانه در مناطق روستایی (مطالعه موردی: مقایسه روستاهای ابر و ابرسج - شهرستان شاهرود) %J پژوهشهای روستائی %I دانشگاه تهران %Z 2008-7373 %A رضوانی, محمدرضا %A جعفری مقدم, سعید %A رحیم اف, حمید %D 2012 %\ 08/22/2012 %V 3 %N 10 %P 153-174 %! تأثیر گردشگری بر تقویت نگرش‌های کارآفرینانه در مناطق روستایی (مطالعه موردی: مقایسه روستاهای ابر و ابرسج - شهرستان شاهرود) %K ابر و ابرسج %K شهرستان شاهرود %K گردشگری روستایی %K موفقیت‌طلبی %K نگرش‌های کارآفرینانه %R 10.22059/jrur.2012.25101 %X از نخستین آثار گردشگری روستایی، ایجاد فرصت‌های کارآفرینانه در محیط روستاهاست. تأثیرپذیری نگرش کارآفرینانه از گردشگری روستایی از مهم‌ترین مزایای گردشگری روستایی قلمداد می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تأثیر گردشگری بر نگرش‌های کارآفرینانه در مناطق روستایی انجام شده که از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است و از نظر هدف در گروه پژوهش‌های کاربردی جای می‌گیرد. جامعه آماری تحقیق، روستاییان (20 تا 60 ساله) ساکن در دو روستای ابر و ابرسج شهرستان شاهرود، و دارای تحصیلات دیپلم و بالاتر بودند، که دست‌کم 3 سال سابقه‌ سکونت در روستای موردنظر داشتند. برای گردآوری داده‌ها با توجه به وجود نداشتن ابزاری برای اندازه-گیری نگرش کارآفرینانه در زمینه گردشگری روستایی، از پرسشنامه محقق‌ساخته با عنوان مقیاس نگرش کارآفرینانه (EAS) استفاده شد که اعتبار صوری و محتوایی آن در مشورت با خبرگان دانشگاهی و گردشگری و پایایی آن با آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های K-S، آزمون لوین، تحلیل عاملی تأییدی، آزمون t، تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون‌های تعقیبی تحلیل واریانس یک‌سویه استفاده شد. نتایج نشان داد که گردشگری روستایی میزان اعتماد به نفس، موفقیت‌طلبی، تمایل به مخاطره، نوآوری، کنترل شخصی و تشخیص فرصت و در مجموع سطح کلی نگرش کارآفرینانه را به طور معنی‌داری افزایش داده است و می‌تواند به عنوان محرکی برای فعالیت‌های کارآفرینانه در مناطق روستایی مورد استفاده قرار گیرد. %U https://jrur.ut.ac.ir/article_25101_c5ef18256e3126c5636b5854c07f7f25.pdf