%0 Journal Article %T تحلیل انگیزه‌های‌ گردشگران در انتخاب مقصد گردشگری کشاورزی (مطالعه موردی: بخش الموت ‌شرقی) %J پژوهشهای روستائی %I دانشگاه تهران %Z 2008-7373 %A ورمزیاری, حجت %A اسدی, علی %A رحیمی, علیرضا %A فاقعی, داوود %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 7 %N 4 %P 644-657 %! تحلیل انگیزه‌های‌ گردشگران در انتخاب مقصد گردشگری کشاورزی (مطالعه موردی: بخش الموت ‌شرقی) %K انتخاب مقصد %K گردشگری کشاورزی %K انگیزه %K بازاریابی %K الموت %R %X نیاز روزافزون مردم به تفریح در خارج از فضاهای شهری، به‌ویژه در کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی کشور، فرصت مناسبی را برای درآمدزایی از محل گردشگری کشاورزی، برای کشاورزان ایجاد کرده است. البته در صورت مدیریت نادرست، این نیاز سبب تشدید تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در درآمدزایی از محل گردشگری کشاورزی، شناخت بازار گردشگری و انگیزه‌های گردشگران است. پژوهش حاضر انگیزه‌های گردشگران را در انتخاب مقاصد گردشگری کشاورزی بررسی کرده است. این پژوهش از نوع توصیفی‌تحلیلی است که به روش پیمایشی و با راهبرد کمی انجام شد. جامعه آماری شامل گردشگران بالای 18 سال بود که در تابستان اقدام به بازدید از بخش الموت شرقی کرده بودند. حجم نمونه بر اساس تعداد انگیزه‌های بررسی‌شده و شرایط تحلیل عاملی تعیین شد. نمونه مطالعه‌شده این تحقیق شامل 255 نفر گردشگر بود که به دلیل نبود چهارچوب نمونه‌گیری مناسب به صورت در دسترس انتخاب شدند. از دیدگاه گردشگران انگیزه‌هایی مانند بهره‌مندشدن از هوای پاکیزه، تماس با طبیعت، استراحت، تمدد اعصاب و لذت‌بردن از تعطیلات خانوادگی در فضایی آرام بیشترین اولویت را داشتند. همچنین تحلیل مؤلفه‌های اثرگذار و انگیزشی در انتخاب مقصد گردشگری کشاورزی نشان داد همراهی با خانواده در طبیعت، یادگیری و صرف هزینه کمتر و خودشکوفایی و تغییر از مهم‌ترین عوامل در انتخاب مقصد گردشگری کشاورزی بوده‌اند. %U https://jrur.ut.ac.ir/article_61070_e62c7b399da995cb2dfd40ed10dba65d.pdf