دانشگاه تهران
پژوهشهای روستائی
2008-7373
2423-7787
8
2
2017
06
22
تحلیل هزینههای شکست کارآفرینان روستایی شهرستان کرمانشاه
178
193
FA
بهروز
راسخی
داﻧﺸﺠﻮی دﻛﺘﺮا، گروه زراعت و اصلاح نباتات، دانشکده کشاورزی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
behroz.rasekhi1389@gmail.com
رضوان
قنبری موحد
استادیار، گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
rezvangh20007@yahoo.com
امیرحسین
علیبیگی
دانشیار، گروه ترویج و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
baygi1@gmail.com
10.22059/jrur.2017.62671
با شناخت پیامدها و هزینههای شکست کارآفرینان روستایی میتوان برای پدیده شکست آمادگی پیدا کرد و از تبدیلشدن شکست به بحران اقتصادیاجتماعی در روستاها جلوگیری کرد. بنابراین هدف از انجام این پژوهش توصیفیپیمایشی بررسی و تحلیل هزینههای شکست کارآفرینان روستایی شهرستان کرمانشاه بود. جامعه آماری مطالعهشده شامل 110 نفر از کارآفرینان روستایی شکستخورده بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 86 نفر تعیین شد و برای دستیابی دقیق به افراد مطالعهشده، از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که کاهش درآمد، بدهی شخصی، نزولکردن پول، کاهش ناگهانی در موقعیت اجتماعی، کاهش اعتمادبهنفس، ایجاد حس لکهننگبودن، احساس غم و اندوه، سرزنش دیگران و احساس ندامت و پشیمانی بیشترین مشکلاتی هستند که اکثر کارآفرینان بعد از شکست کسبوکار با آنها مواجه میشوند. تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای جنسیت، وضعیت مالی، تجربه کارآفرینی، اشتغال به کسبوکارهای دیگر، گذراندن دورههای کارآفرینی، فرهنگ شکست، خوشبینی و اعتمادبهنفس متغیرهایی هستند که بر کاهش هزینههای شکست کارآفرینان روستایی مؤثرند. یافتههای حاصل از این پژوهش میتواند در توانمندسازی و آمادهکردن کارآفرینان کوچک و متوسط برای بقا و تعالی، حیاتی باشد و به تقویت قابلیت تطبیقپذیری کارآفرینان، ایجاد فضای مناسب برای یادگیری از شکستها و خطاها، فراهمکردن راهکارهای علمیکاربردی لازم برای سیاستگذاری توسعه و پایداری کسبوکارهای کوچک و متوسط منجر شود و از تبدیل شدن شکست به بحران جلوگیری کند.
کارآفرینی روستایی,شکست,هزینههای مالی,هزینههای اجتماعی,هزینههای روانی
https://jrur.ut.ac.ir/article_62671.html
https://jrur.ut.ac.ir/article_62671_8df4e56dcc106979ef6cee90283c2446.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای روستائی
2008-7373
2423-7787
8
2
2017
06
22
بررسی موانع و مشکلات توسعه صنایع بومی روستایی (مطالعه موردی: قالی و گبه در شهرستان زریندشت)
194
207
FA
خدیجه
بوزرجمهری
دانشیار، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
eslamfard@yahoo.com
فاطمه
اسلامفرد
دانشجوی دکترا، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
eslamfard48@yahoo.com
10.22059/jrur.2017.62672
صنایع دستی بهویژه صنعت قالی ازجمله فعالیتهای غیرکشاورزی است که بخش مهمی از اشتغال کشور را بهخصوص در بین عشایر و روستاها به خود اختصاص داده است. بررسی موانع و مشکلات توسعه صنایع بومی روستایی در شهرستان زریندشت که یکی از مراکز تولید قالی و گبه در استان فارس است هدف اصلی تحقیق به شمار میرود. این تحقیق به روش کیفی انجام و دادهها از طریق مصاحبه جمعآوری شده است. روستاهای فعال در زمینه قالیبافی و گبهبافی در شهرستان زریندشت به عنوان جامعه آماری انتخاب شد. با استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی، 21 نفر از خبرگان صنعت قالی و گبه در سه روستای تولیدکننده عمده قالی و گبه (مزایجان، درهشور، دهنو) به عنوان جامعه نمونه انتخاب شدند. از نرمافزار MAXQDA برای تجزیهوتحلیل ارتباط بین کدهای تحقیق استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد موانع عمدهای تولید دستبافتهای شهرستان را تهدید میکند. به منظور حفظ و توسعه دستبافتهای شهرستان باید اقداماتی صورت گیرد؛ ازجمله این اقدامات میتوان به کوتاهکردن سلطه دلالان بر بازار مواد اولیه و خرید دستبافتهها، پیگیری بیمه قالیبافان، توجه مسئولان شهرستان نسبت به تولیدات دستبافت و ... اشاره کرد.
قالیبافی و گبهبافی,صنایع بومی,MAXQDA,تحقیق کیفی
https://jrur.ut.ac.ir/article_62672.html
https://jrur.ut.ac.ir/article_62672_5f85eb915ac5624187a1e7bcfbd64381.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای روستائی
2008-7373
2423-7787
8
2
2017
06
22
مقایسه تطبیقی اثرات قاچاق کالا بر توسعه نواحی روستایی (موردپژوهی: مناطق تجاری دهشیخ (فارس) و گچین (هرمزگان))
208
227
FA
علی اکبر
عنابستانی
دانشیار، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
anabestani@um.ac.ir
محبوبه
نامدار
دانشجوی دکترا، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
namdar@um.ac.ir
10.22059/jrur.2017.62670
مهمترین چالش فراروی امنیت در مناطق مرزی کشور، بیکاری و نارضایتی از فعالیتهای اقتصادی است. این مسئله باعث میشود مردم برای تأمین معاش و گذران زندگی خود به انواع شغلهای کاذب و غیررسمی که در این شرایط پا به عرصه وجود میگذارند، روی آورند. یکی از فعالیتهای غیررسمی، رشد مبادلات مرزی غیررسمی (قاچاق) است. هدف پژوهش حاضر مقایسه تطبیقی آثار و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و کالبدی ایجادشده از گسترش فعالیت اقتصاد غیررسمی و بازتاب متفاوت آن بر توسعه سکونتگاههای روستایی واقع در منطقه تجاری دهشیخ در استان فارس و گچین در استان هرمزگان است. نوع تحقیق کاربردی، روش استفادهشده توصیفیتحلیلی و همبستگی است و برای گردآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای و میدانی (مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه) استفاده شده است. طبق آخرین سرشماری، جمعیت روستاهای دهشیخ و سیگار به همراه روستاهای چاهشیخ، جری و کرهموچی در مجموع 4467 نفر در قالب 1124 خانوار و روستاهای گچین، مغآباد بالا و پایین در مجموع 1295خانوار گزارش شده است. حجم نمونه مطالعهشده منتج از فرمول کوکران، شامل156 خانوار منطقه دهشیخ و 160 خانوار از منطقه گچین است که به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی و استنباطی (آزمون t و فریدمن و منویتنی) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که طبق آزمون فریدمن، میانگین عددی هر سه متغیر در روستای دهشیخ تقریباً یکسان است و توزیع تقریباً یکسانی دارند؛ اما این میانگین در شاخصهای روستای گچین اختلاف فاحشی دارند، به گونهای که شاخص اقتصادی با میانگین 14/50 بیشترین و شاخصهای اجتماعی و کالبدی به ترتیب با میانگین 46/35 و 99/33 کمترین تأثیرپذیری را داشتهاند.
قاچاق کالا,اقتصاد روستایی,مناطق تجاری دهشیخ (فارس) و گچین (هرمزگان)
https://jrur.ut.ac.ir/article_62670.html
https://jrur.ut.ac.ir/article_62670_5d03a838c66fb2095b0b56f8685d7fd1.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای روستائی
2008-7373
2423-7787
8
2
2017
06
22
تحلیل خصوصیات ساختاری سرمایه اجتماعی در استقرار مدیریت اجتماعمحور روستایی (مورد مطالعه: شهرستان ریگان، استان کرمان)
228
241
FA
مهدی
قربانی
0000-0003-0005-5477
دانشیار، گروه مهندسی احیای مناطق خشک و کوهستانی، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
mehghorbani@ut.ac.ir
ساره
راسخی
دکترا، گروه مرتعداری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
sarer2351@gmail.com
آزاد
کرمی
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی احیای مناطق خشک و کوهستانی، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
karami.azad@ut.ac.ir
10.22059/jrur.2017.62673
مدیریت اجتماع محور جوامع روستایی یکی از موضوعات مهم و در اولویت کشور است که باعث تسهیل و کاهش هزینه دورۀ گذار توسعه در یک منطقه میشود. بر همین اساس ضروری است تمامی مسئولان مربوطه برای دستیابی به این مهم در تعامل باشند. در این میان تقویت سرمایه اجتماعی و به ویژه خصوصیات ساختاری سرمایه اجتماعی که شامل جنبههای قابل لمستر مفهوم سرمایه اجتماعی است، کنشگران را قادر به ارتباط مؤثر با یکدیگر میکند. در این مقاله، ارزیابی خصوصیت ساختاری سرمایه اجتماعی در دو بعد درون و برونگروهی در میان اعضای کمیتههای خرد روستایی، برای استقرار مدیریت اجتماعمحور روستایی در روستای علیآباد هشتصدمتری که تحت پوشش پروژۀ توانمندسازی جوامع محلی است، صورت گرفته است. در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه تحلیل شبکه و مصاحبه مستقیم، پیوندهای اعتماد و مشارکت در دو بازه زمانی قبل و بعد از اجرای پروژه بررسی شد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که میزان بسته بودن شبکه و در نیتجه آن سرمایه اجتماعی طی دو مرحله پایش، در دو بعد بررسیشده با افزایش همراه بود. همچنین نتایج حاکی از افزایش میزان نهادینه شدن، پایداری و سرعت انتقال اعتماد و مشارکت در شبکه بعد از اجرای پروژه بود. بر این اساس میتوان بیان کرد که اجرای این پروژه با تقویت هرچه بیشتر سرمایه اجتماعی ضمن اعتمادسازی در شبکه و ایجاد تمایل در بهرهبرداران به منظور مشارکت، زمینههای لازم برای توفیق هرگونه فعالیت مدیریتی جامعهمحور را فراهم کرده است.
مدیریت اجتماع محور,خصوصیات ساختاری,تحلیل شبکه,سرمایه اجتماعی,روستای علیآباد هشتصدمتری
https://jrur.ut.ac.ir/article_62673.html
https://jrur.ut.ac.ir/article_62673_3593d257ad8c5494bfe1ce9ff1ac9302.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای روستائی
2008-7373
2423-7787
8
2
2017
06
22
تحلیل مهارتهای کارآفرینی زنان در مناطق روستایی (مورد مطالعه: روستاهای بخش مرکزی شهرستان فریمان)
242
263
FA
حمدالله
سجاسی قیداری
0000-0000-0000-0000
استادیار، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
ssojasi@yahoo.com
حمیده
محمودی
دانشجوی دکترا، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
ha.mahmoodi@mail.um.ac.ir
فهیمه
جعفری
کارشناس ارشد، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
fahimejafari9@gmail.com
10.22059/jrur.2017.62679
یکی از موضوعات مهم در فرایند توسعه کارآفرینی، داشتن مهارت و خلاقیت است؛ این امر بهویژه در جامعه زنان روستایی میتواند مفیدتر باشد، بهطوریکه مهارتهای کارآفرینانه زنان در بازار کار و مشارکت در فعالیتهای اقتصادیاجتماعی، به یکی از شناسههای مهم توسعه انسانی تبدیل شده است. بر این اساس تحقیق حاضر به بررسی مهارتهای کارآفرینی زنان در نواحی روستایی میپردازد. این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش توصیفیپیمایشی انجام شده است. با توجه به مطالعات صورتگرفته در بخش مرکزی شهرستان فریمان، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 209 نفر تعیین شد. اطلاعات بهدستآمده در نرمافزارهای SPSS و GIS و تحلیل خاکستری در قالب پرسشنامه بررسی شد. آلفایکرونباخ پرسشنامه 96/0 محاسبه شد که نشاندهنده پایایی و قابل اعتمادبودن آن است. یافتهها نشان داد در روستاهای بررسیشده، در هفت مهارت مطالعهشده از لحاظ مقایسه میانگین مهارت مدیریتی، قوی و از لحاظ مهارت تکنیکی و فنی، ضعیف هستند. همچنین بین متغیرهای فردی و مهارت کارآفرینی همبستگی مثبت و معنادار با شدت متوسط تا قوی وجود دارد. بر اساس نتایج حاصل از رتبهبندی تحلیل خاکستری، سه روستای قلعهنو فریمان با ضریب 87/2، سنگبست با ضریب 83/2 و عشقآباد با ضریب 82/2 بیشترین درجه خاکستری را در مقایسه با دیگر روستاهای نمونه به دست آوردهاند و از نظر مهارت کارآفرنی زنان در وضعیت مطلوبتری قرار دارند.
خلاقیت,کارآفرینی روستایی,مهارتهای کارآفرینانه,زنان روستایی,تحلیل خاکستری
https://jrur.ut.ac.ir/article_62679.html
https://jrur.ut.ac.ir/article_62679_6793070d31fd96570d7cce2335bf2ff1.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای روستائی
2008-7373
2423-7787
8
2
2017
06
22
تحلیل آثار اجتماعیاقتصادی صنعت پتروشیمی قائد بصیر بر نواحی روستایی (مورد مطالعه: روستاهای امامزاده ابراهیم و سعیدآباد از توابع شهرستان گلپایگان)
264
281
FA
سید احمد
فیروزآبادی
دانشیار، گروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
afirouzabadi@ut.ac.ir
زهرا
فرضی زاده
استادیار، گروه برنامهریزی اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
farzizade@ut.ac.ir
زهرا
جمشیدی
کارشناس ارشد، گروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
29ordibehesht70@gmail.com
10.22059/jrur.2017.62678
صنعتی شدن روستا به عنوان اهرمی پویا برای توسعه روستایی معرفی شده است و توزیع درآمد، متنوع ساختن اقتصاد روستایی و کاهش نابرابریهای اجتماعیاقتصادی، از اهداف اولیه آن محسوب میشود. اغلب پژوهشها درباره آثار صنعتیشدن مناطق روستایی دو ویژگی عمده دارند: اول کمیگرا هستند، دوم بیشتر آثار اقتصادی (اشتغال و درآمد) را بررسی کردهاند. در حالی که علاوه بر ارزیابی آثار اقتصادی صنعت در روستا، باید تأثیرات دیگر آن به ویژه آثار اجتماعی آن بررسی شود. از این رو در پژوهش حاضر آثار اجتماعیاقتصادی استقرار صنعت پتروشیمی در روستای امامزاده ابراهیم و سعیدآباد از دید خود روستاییان با روش کیفی مطالعه شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و از فنون مصاحبه فردی، بحث گروهی متمرکز و مشاهده برای جمعآوری اطلاعات و از روش تحلیل موضوعی برای تحلیل اطلاعات استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، ورود صنعت در نواحی روستایی مذکور به پیدایش پیامدهایی منجر شده است که از جمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: بهخطرافتادن سلامت انسان در اثر افزایش آلودگی زیستمحیطی، پیدایش فرصتهای اندک برای روستاییان، کاهش فرصت اشتغال برای زنان روستایی، اشتغال نیروی کار غیربومی در پتروشیمی، اسکان افراد غیربومی در روستا، تشدید نگرش منفی روستاییان به صنعت پتروشیمی، سنخیتنداشتن صنعت پتروشیمی با روستا، گرایش جوانان روستا به ادامه تحصیل، تغییر در برخی جنبههای مادی سبک زندگی روستاییان شاغل در پتروشیمی، کاهش انگیزه روستاییان برای انجام فعالیت در بخش کشاورزی و دامداری، لطمه به بخش کشاورزی، افزایش درآمد روستاییان شاغل در صنعت، رونق برخی کسبوکارهای روستایی و تغییر قیمت زمین.
ارزشیابی,صنعت,پتروشیمی,روستا,پیامدهای اجتماعی و اقتصادی
https://jrur.ut.ac.ir/article_62678.html
https://jrur.ut.ac.ir/article_62678_93e25d88bad00441d8e43d15985d9b95.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای روستائی
2008-7373
2423-7787
8
2
2017
06
22
ماندن یا ترک کردن؛ چالشهای مهاجرتی جوانان روستایی
282
299
FA
ولی اله
رستمعلی زاده
استادیار، گروه مهاجرت، شهرنشینی و توزیع فضایی جمعیت، مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، تهران، ایران.
v.rostamalizadeh@gmail.com
علی
قاسمی اردهایی
استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، اهر، ایران.
ghasemi33@yahoo.com
10.22059/jrur.2017.62677
یکی از مهمترین مسائلی که روستاهای ایران با آن مواجه هستند، فرایند خروج جمعیت جوان از روستاهاست. بنابراین هدف اصلی این تحقیق این است که جوانان روستایی برای برنامهریزی مهاجرت از مکان یا گرایش به ماندن در محل زندگی خود، چه مواردی را در نظر میگیرند. روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایش بوده است. جامعه آماری این تحقیق جوانان روستایی 15 تا 30 سال شهرستانهای اسکو و هشترود در استان آذربایجانشرقی هستند و حجم نمونه نیز 800 نفر بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، درباره جوانان ساکن در روستاهای شهرستانهای هشترود و اسکو مطالعه شد. میزان مهاجرفرستی و مهاجرپذیری و موقعیت جغرافیایی در تعیین شهرستانها و موقعیت جغرافیایی، دوری و نزدیکی به شهر، شیوه معیشت و تعداد جمعیت، از جمله ملاکهای تعیینکننده در انتخاب خوشهها بوده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که ویژگیها و شرایط جوانان روستایی چون وضعیت شغلی، سطح تحصیلات، سطح درآمد، وضعیت تأهل، وضعیت مسکن، داشتن اعضای مهاجر در خانواده و شهرستان محل سکونت در وضعیت ترک یا ماندگاری آنان مؤثر است. همچنین بخش دیگر یافتههای تحلیلی این پژوهش نشان دادند که کیفیت زندگی، وابستگی به مکان و هویت مکانی میتوانند در ماندگاری جوانان روستایی مؤثر باشند.
مهاجرت,ماندن یا نقل مکان کردن,جوانان روستایی,وابستگی به مکان,هویت مکانی
https://jrur.ut.ac.ir/article_62677.html
https://jrur.ut.ac.ir/article_62677_b734399ac76de8a36bb3205044ffd0b6.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای روستائی
2008-7373
2423-7787
8
2
2017
06
22
چالشهای بیمه بافندگان فرش دستباف روستایی در شهرستان زنجان
300
317
FA
الهام
احمدی فرد
کارشناس ارشد، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
eahmadifard@yahoo.com
اسماعیل
کرمیدهکردی
دانشیار، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
e.karamidehkordi@googlemail.com
حیدر
قلی زاده
استادیار، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
hgholizadeh@znu.ac.ir
10.22059/jrur.2017.62674
بافت فرش دستباف یکی از فعالیتهای مهم خارج از مزرعه و منبع معیشت خانوارهای روستایی ایران به شمار میرود. دولت به منظور حمایت از قالیبافان بدون کارفرما و اعضای خانوار آنها، همچنین تأمین آتیه قالیبافان در قبال فوت، حوادث ناشی از کار، ازکارافتادگی و بازنشستگی، قالیبافان خانگی را بیمه کرده است. با وجود این، بخش قابل توجهی از بافندگان تحت پوشش بیمه قرار نگرفتهاند. هدف این مقاله تحلیل چالشها و مشکلات پیشروی بافندگان در پذیرش بیمه قالیبافی و استفاده از آن است. پژوهش از طریق روششناسی مطالعه موردی و پیمایش در 23 روستای شهرستان زنجان انجام شد. در مطالعه موردی از فنون کیفی گردآوری دادهها از قبیل تحلیل اسناد، گروههای متمرکز و مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد و 90 خانوار روستایی بافنده فرش ابریشم و کنشگران بازار فرش ابریشم در آن مشارکت کردند. در پیمایش، از 265 خانوار فرشباف ابریشمی به تصادف مصاحبه ساختارمند شد. نتایج نشان داد که در 23 روستای مورد مطالعه، 3/85 درصد خانوارهای فرشباف ابریشمی بیمه نشده و فقط 7/14 درصد بیمه شده بودند. نسبت بافندگان بیمهشده در بخشهای مختلف شهرستان زنجان متفاوت بود و فاصله روستا تا شهر تأثیر منفی بر معرفی و پذیرش بیمه داشت. در مناطق روستایی دورافتاده، وابستگی معیشت خانوارها به بافت فرش بیشتر بود، ولی این دور افتادگی موجب کاهش پوشش بیمه برای این بافندگان شده بود. بافندگان روستایی با سه نوع چالش مهم در بیمه شدن روبهرو بودند: 1)ناتوانی مالی بافندگان، 2)شفافیتنداشتن اتحادیه فرش دستباف روستایی، 3)مشکلات قوانین بیمه.
بیمه,فرش دستباف,بافنده,جامعه روستایی,فرش ابریشمی,زنجان
https://jrur.ut.ac.ir/article_62674.html
https://jrur.ut.ac.ir/article_62674_c39d363ee69229e29076070dc804ece5.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای روستائی
2008-7373
2423-7787
8
2
2017
06
22
شناسایی و اعتبارسنجی عوامل و شاخصهای کیفیت محیطی مؤثر در برندسازی مقاصد گردشگری روستایی با استفاده از روش تحلیل محتوا (مورد مطالعه: منطقه قومیفرهنگی اورامانات در استانهای کردستان و کرمانشاه)
318
345
FA
محمد رضا
رضوانی
0000-0003-0830-3666
استاد، گروه جغرافیای انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
rrezvani@ut.ac.ir
حسنعلی
فرجی سبکبار
0000-0002-5470-4287
دانشیار، گروه جغرافیای انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
hfaraji@ut.ac.ir
علیرضا
دربان آستانه
0000-0002-7977-7116
استادیار، گروه جغرافیای انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
astaneali@ut.ac.ir
سیدهادی
کریمی
دانشجوی دکترا، گروه جغرافیای انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
hadikarimi@ut.ac.ir
10.22059/jrur.2017.62675
مبنای برندسازی برای هر مقصد گردشگری، خصوصیات و ویژگیهای منحصربهفرد محیطی است که با عنوان «عوامل کیفیت محیطی» از آنها یاد میشود، زیرا کیفیت محیطی مطلوب زمینهساز شکلگیری حس مثبت به مقاصد گردشگری و سرانجام توسعه گردشگری است. تبیین کیفیت محیطی و برندسازی مقاصد گردشگری روستایی کمک شایانی به ایجاد تجربهای لذتبخش و خاطرهای به یادماندنی در گردشگران میکند و منجر به وفاداری گردشگر به مقصد و درنهایت جذب بیشتر گردشگر و رونق گردشگری در منطقه خواهد شد. بنابراین شناسایی عوامل کیفیت محیطی کمک زیادی به برندسازی و بازاریابی و توسعه گردشگری میکند. با توجه به اهمیت این موضوع، این تحقیق به شناسایی و اعتبارسنجی عوامل کیفیت محیطی منطقه قومیفرهنگی اورامانات به منظور برندسازی برای مقاصد گردشگری روستایی این منطقه پرداخته است. در این تحقیق ابتدا از روش کیفی تحلیل محتوا استفاده شد. بنابه ضرورت از روش نمونهگیری هدفمند (29 مصاحبه شامل 12 مصاحبه با مردم محلی و 17 مصاحبه با گردشگران) استفاده شد. نتایج به کمک نرمافزار مکسکیودا تحلیل شد. به منظور اعتباردهی نتایج بهدستآمده و افزایش روایی آنها از روش کمّی تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها و پرسشنامههای تکمیلشده، برای کیفیت محیطی مرتبط با برندسازی در منطقه اورامانات ابعاد 5گانه و مقولههای 22گانه شناسایی شد که عبارتند از: بُعد طبیعی (با 4 مؤلفه) ، بُعد اجتماعیفرهنگی (با 7 مؤلفه) ، بُعد اقتصادی (با 1 مؤلفه) ، بُعد کالبدی (با 5 مؤلفه) و بُعد نهادی (با 5 مؤلفه).
کیفیت محیطی,برندسازی,مقصد گردشگری,تحلیل محتوا,منطقه قومیفرهنگی اورامانات
https://jrur.ut.ac.ir/article_62675.html
https://jrur.ut.ac.ir/article_62675_a03c45e2bf8d2296bf36bbfba3decab4.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای روستائی
2008-7373
2423-7787
8
2
2017
06
22
تحلیل رابطه مدیریت پایدار زمین و عملکرد محصولات کشاورزی و اثرات آن در امنیت غذایی خانوارهای روستایی
346
363
FA
جواد
بذرافشان
استادیار، گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده جغرافیا و برنامهریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
bazafshan@gep.usb.ac.ir
مهرشاد
طولابینژاد
0000-0003-4970-8811
دانشجوی دکترا، گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده جغرافیا و برنامهریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
mehrshad_t65@yahoo.com
خدیجه
صادقی
0000-0002-7628-2601
دانشجوی دکترا، گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده جغرافیا و برنامهریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
kh_sadeghi62@yahoo.com
10.22059/jrur.2017.62680
مدیریت پایدار زمین (SLM) نشاندهنده ادغام کشاورزی، محیط زیست و عوامل اقتصادی و اجتماعی است و بر تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی کشاورزان اثر دارد. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین مدیریت پایدار زمین و عملکرد محصولات کشاورزی و نقش آن در امنیت غذایی کشاورزان است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن، ترکیبی (کیفی و کمّی) است. ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری شامل خانوارهای کشاورز دهستان میانکوه شرقی در شهرستان پلدختر (415=N) بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده 217 خانوار کشاورز به عنوان نمونه انتخاب شد. نتایج یافتهها نشان داد از میان روشهای مدیریت زمین، روشهای شخمزدن زمین عمود بر جهت شیب، ایجاد بند در بالادست زمین و استفاده از کود حیوانی بیشترین تأثیر را بر افزایش عملکرد محصولات کشاورزی داشته است. در رابطه با روشهای مدیریت زمین و امنیت غذایی، بررسی یافتهها نشان داد از میان پنج شیوه کلی مدیریت زمین، سه شیوه الگوی کشت، افزایش باروری خاک و مدیریت منابع آب، بیشترین رابطه را با امنیت غذایی خانوارهای روستایی داشته است. کشاورزانی که از چندین روش استفاده کرده بودند به دلیل افزایش کیفیت زمین و بهرهوری بالا، دسترسی ایمن و سالمی به مواد غذایی داشتند. بنابراین میتوان گفت که به منظور افزایش عملکرد محصولات کشاورزی، افزایش امنیت غذایی و سرمایهگذاری در این زمینه باید خدمات حمایتی بیشتری در اختیار کشاورزان قرار گیرد و برای مشارکت و همکاری بیشتر کشاورزان در زمینه مدیریت پایدار زمین اقدامات لازم انجام شود.
مدیریت پایدار زمین,امنیت غذایی,کشاورزی,پلدختر
https://jrur.ut.ac.ir/article_62680.html
https://jrur.ut.ac.ir/article_62680_db7cdd7d65bbe5dd329a5016ca3ea021.pdf