TY - JOUR ID - 67930 TI - راهبردهای مطلوب تقویت اخلاق سبز در رفتار مصرف خانوارهای روستایی (مورد مطالعه: بخش مرکزی شهرستان خواف) JO - پژوهشهای روستائی JA - JRUR LA - fa SN - 2008-7373 AU - قاسمی, مریم AU - دلیر, الهه AD - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشکده ادبیات، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشکده ادبیات، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 3 SP - 396 EP - 429 KW - اخلاق سبز KW - رفتار مصرف‌کننده KW - خانوارهای روستایی KW - شهرستان خواف KW - SWOT- QSPM DO - 10.22059/jrur.2018.67930 N2 - اخلاق سبز به بایدها و نباید‌های اعمال انسانی در مواجهه با محیط‌زیست می‌پردازد، تقویت اخلاق سبز منجر به بروز رفتار سالم در مصرف می‌گردد و امکان استفاده نسل‌های آتی از محیط‌زیست و منابع طبیعی را فراهم می‌سازد. مطالعه‌ حاضر در پی ارائه راهبردهای مطلوب تقویت اخلاق سبز در ارتباط با رفتار مصرف خانوارهای روستایی است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و از نوع تحقیقات کاربردی- توسعه‌ای است. واحد تحلیل مطلعین محلی در بخش مرکزی شهرستان خواف است. در این مطالعه از دو ابزار در برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک استفاده شد. بر اساس مطالعات میدانی و اسنادی، تعداد 18 نقطه قوت و فرصت به عنوان مزیت و 12 نقطه ضعف و تهدید به عنوان محدودیت و تنگنا پیش‌روی اخلاق سبز خانوارهای روستایی در ارتباط با رفتار مصرف شناسایی گردید و نظرات 75 نفر از مطلعین محلی در قالب پرسشنامه سؤال شد. در ماتریس SWOT با توجه به امتیاز نهایی در 2.64=IFE و در 2.86=EFE، به منظور تقویت اخلاق سبز در ارتباط با الگوی مصرف خانوارهای روستایی، راهبردهای تهاجمی(حداکثر–حداکثر) بهینه شناخته شد. در ادامه راهبردهای مطلوب به کمک ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی (QSPM)، اولویت‌بندی گردید. در این ماتریس مهم‌ترین راهبرد «حمایت گسترده مالی و فنی از دانش بومی در زمینه مصرف به دلیل همسویی با اخلاق سبز»، با امتیاز 1.045 شناسایی گردید. باتوجه به اینکه راه‌حل واقعی مشکلات محیط‌زیست باید انسان و رفتارهای انسانی را شامل شود، ضروری است، مدیران جهت اصلاح رابطه انسان با محیط‌زیست، در پی حمایت از دانش بومی در زمینه‌های مختلف من‌جمله مصرف باشند، چرا که با الگوهای منطبق با پایداری سازگار است. UR - https://jrur.ut.ac.ir/article_67930.html L1 - https://jrur.ut.ac.ir/article_67930_681dd7665cf2aa395f3f837f92af8f4f.pdf ER -