TY - JOUR ID - 67939 TI - شناسایی و طراحی مدل عناصر آمیخته بازاریابی در ارتقای جایگاه گردشگری روستایی با رویکرد آینده‌پژوهی (مورد مطالعه شهرستان بابل) JO - پژوهشهای روستائی JA - JRUR LA - fa SN - 2008-7373 AU - مطیعی لنگرودی, سید حسن AU - غلامی, علی AU - محمدزاده لاریجانی, فاطمه AD - استاد، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 3 SP - 376 EP - 395 KW - گردشگری روستایی KW - آمیخته بازاریابی گردشگری KW - آینده‌پژوهی KW - استان مازندران KW - شهرستان بابل DO - 10.22059/jrur.2018.241253.1161 N2 - برای دستیابی به یک بازاریابی گردشگری موفق، لازم است برنامه‌ریزان گردشگری درک بهتری از راهبردهای بازاریابی داشته و به دنبال استراتژی‌های کارآمدتر بازاریابی باشند. در تحقیق حاضر تلاش شده است ضمن شناسایی عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری روستایی در شهرستان بابل، مدل توسعه آن با رویکرد آینده‌پژوهی طراحی گردد. پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و از لحاظ روش و ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. روش جمع‌آوری داده‌ها مبتنی بر روش‌های اسنادی و پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، فعالان عرصه گردشگری و مسئولان محلی می‌باشند که از میان فعالان گردشگری محلی تعداد 223 نفر و از میان مسئولان تعداد 10 نفر به صورت همه‌ شماری انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و ابزار میدانی آن پرسشنامه بود. به منظور تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار ISM برای طراحی مدل اولیه و از نرم‌افزار LISREL برای آزمون مدل اولیه، و در نهایت برای طراحی سناریوی آینده‌پژوهی عناصر بازاریابی از نرم‌افزار Mic‌Mac استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که از دیدگاه مسئولان محلی، عناصر «ترویج» و «برنامه‌ریزی» بیشترین تأثیر مستقیم را در موفقیت بازاریابی گردشگری روستایی خواهند داشت. عنصر «برنامه‌ریزی» بیشترین تأثیر را نیز از سایر عناصر مورد مطالعه می‌پذیرد. UR - https://jrur.ut.ac.ir/article_67939.html L1 - https://jrur.ut.ac.ir/article_67939_6118f6dba5b69f3eb291aa76639bb781.pdf ER -