TY - JOUR ID - 77233 TI - شناسایی و دسته‌بندی الگوهای ذهنی کشاورزان دارای مزارع‌ چندکارکردی نسبت به ترویج کشاورزی چندکارکردی JO - پژوهشهای روستائی JA - JRUR LA - fa SN - 2008-7373 AU - باسامی, احمد AU - علم بیگی, امیر AU - ارتیاعی, فاطمه AD - دانش‌آموخته دکتری، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران. AD - استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران. AD - استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، مجتمع آموزش عالی سروان، سراوان، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 3 SP - 496 EP - 511 KW - کشاورزی چندکارکردی KW - الگوی ذهنی KW - توسعه روستایی KW - دریاچه زریوار DO - 10.22059/jrur.2020.301044.1492 N2 - کشاورزی چندکارکردی به منزله پارادایم نوین توسعه کشاورزی و روستایی به عنوان پاسخی به چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. از این رو مطالعه پیش‌رو به شیوه آمیخته و با استفاده از روش کیو، به تحلیل الگوهای ذهنی کشاورزان نسبت به ترویج کشاورزی چندکارکردی می‌پردازد. در گام کیفی، با استفاده از رویکرد هدفمند و روش نمونه‌گیری گلوله برفی با 11 نفر از صاحب‌نظران دانشگاهی مصاحبه شد. تحلیل داده‌های گردآوری‌شده با نرم‌افزار MAXQDA12 منجر به استخراج 61 گزاره شد. از این تعداد، 48 گزاره به عنوان نمونه کیو انتخاب شد. در گام کمی، پس از جمع‌آوری اطلاعات حاصل از مرتب‌سازی کیو توسط 16 نفر از کشاورزان دارای مزارع چندکارکردی (21 N =)، این اطلاعات با روش تحلیل عاملی کیو در نرم افزار SPSS25 تحلیل شد. نتایج نشان داد، 16 کشاورز مورد مطالعه در مجموع چهار الگوی ذهنی در مورد ترویج کشاورزی چندکارکردی داشتند که عبارت‌اند از: حامیان درک اهمیت و منافع کشاورزی چندکارکردی و محدودیت‌های کشاورزی تولیدگرا، حامیان سیاست‌های تسهیل و تشویق‌کننده و عوامل آموزشی و ترویجی، حامیان مهارت‌های کارآفرینی کشاورزان و تقاضای جامعه برای کارکردهای غیرتولیدی کشاورزی، حامیان ویژگی‌های مزرعه در چندکارکردی کردن مزارع کشاورزی. این الگوها در مجموع 20/84 درصد واریانس کل را تبیین کردند. الگوی ذهنی اول (86/26 درصد) و الگوی ذهنی دوم (51/23 درصد) سهم بیشتری از واریانس کل را تبیین کردند. UR - https://jrur.ut.ac.ir/article_77233.html L1 - https://jrur.ut.ac.ir/article_77233_743dd6b9ca958bc65aecac6f08a5aff9.pdf ER -