طراحی و تبیین مدل پارادایمیِ هم آفرینی در صنعت گردشگری پایدار روستایی مطالعه موردی: شهرستان دامغان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان، سمنان، ایران

چکیده

هم آفرینی شکل جدیدی از استراتژی کسب‌وکار است که حاصل تعامل مؤثر بین سازمان‌ها و مشتریانشان است. این رویکرد با اثرگذاری بر تولید خدمات گردشگری مطابق با ایده گردشگران، شرکت‌ها را به‌سوی تولید محصولات رقابتی نوآورانه هدایت می‌کند تا با ارائه محصولاتی سازگارتر با ترجیحات گردشگران، ریسک شکست محصولات جدید را کاهش دهند. پژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیینِ مدل پارادایمی هم آفرینی در صنعت گردشگری پایدار روستایی شهرستان دامغان انجام‌گرفته است. روش پژوهش، ماهیت اکتشافی دارد و از نظر هدف، بنیادین است. نمونه آماری، 15 نفر از کارشناسان و متخصصین حوزه گردشگری روستایی بوده است. مشارکت‌کنندگان این پژوهش به‌صورت غیر احتمالی و به روش گلوله‌برفی انتخاب‌شده‌اند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تئوری داده بنیاد و برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه عمیق استفاده‌شده است. نتایج این پژوهش که شناسایی مقوله‌ها است عبارت‌اند از: در زمینه شرایط علی، عوامل آموزشی، عوامل ساختاری، عوامل ارتباطی؛ در زمینه پدیده اصلی، هم آفرینی گرایی؛ در رابطه با شرایط مداخله‌گر، رسمیت‌گرایی، هزینه‌گرایی؛ در بخش شرایط زمینه‌ای، برند گرایی و در رابطه با راهبرد اصلی، مقوله‌های بازارگرایی، نوآوری‌گرایی، آینده‌گرایی و تجزیه‌وتحلیل رقبا شناسایی شد. لازم به ذکر است که تاب‌آوری، توسعه بازار گردشگری، رضایت‌مندی گردشگران و توسعه پایدار گردشگری، پیامد اصلی این مدل بود. پیاده‌سازی فرایند هم آفرینی ارزش با گردشگران در صنعت گردشگری روستایی می‌تواند به بهره‌برداری مؤثر از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگران به‌منظور دستیابی به مزیت رقابتی و پیامدهای مثبت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست‌محیطی یاری رساند که نتیجه آن می‌تواند توسعه پایدار گردشگری باشد که مهم‌ترین پیامد در این پژوهش است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and Explaining the Paradigm Model of Co-creation in the Sustainable Rural Tourism: A case study of Damghan Township

نویسنده [English]

  • Masoumeh pazoki
Department of Agricultural Economic - Social and Extension Research, Agricultural Research,Education and Extension Organization (AREEO), Agricultural Research and Education Center and Natural Resources of Semnan Province, Semnan, Iran
چکیده [English]

A B S T R A C T
Co-creation is a new business strategy resulting from effective interaction between organizations and customers. By influencing the production of tourism services according to the tourist's idea, this approach leads companies to produce innovative competitive products. By offering products that are more compatible with tourists' preferences, they reduce the risk of failure of new products. The current research has been conducted to design the paradigm of co-creation in the sustainable rural tourism of Damghan Township. The research method is exploratory and fundamental in terms of its purpose. The statistical sample was 15 specialists in rural tourism. The participants of this research were selected non-probably using the snowball method. The grounded theory method was used to analyze the data, and in-depth interviews were used to collect the data. The results of this research, which is the identification of categories, are: In terms of causal conditions, educational factors, structural factors, and communication factors; in terms of the main phenomenon, co-creationism; about intrusive conditions, formalism, cost orientation; in the context section, brand orientation and about the main strategy, the categories of market orientation, innovation orientation, futurism, and competitor analysis. The implementation of the process of value co-creation with tourists in the rural tourism industry can help to effectively exploit the capacities of tourists to achieve competitive advantage and positive economic, social-cultural, political, and environmental consequences. The result of this can be tourism sustainable development, which is the most important result of this research.
Extended Abstract
Introduction
Tourism is one of the most important business sectors in the global economy. Therefore, paying attention to co-creation as a basic source of competitive advantage and one of the most important concepts of modern marketing science becomes doubly important. The current research was conducted to design and explain an efficient model with a multifaceted view of co-creation innovation in the rural tourism industry of Damghan Township. This research seeks to respond to the nature, manner, and description of the characteristics of co-creation from different aspects and the point of view of experts. The paradigm model has been chosen because it is a desirable and flexible implement to evaluate immeasurable facts in co-creation and its role in rural tourism development. In this regard, the main questions of this research are: What is the main phenomenon in the field of co-creation in the development of rural tourism from the perspective of experts? From experts' views, what are the components of causal, intrusive, and context conditions? What are the consequences of co-creation in the research field? What are the strategies that help to substantiate the main phenomenon?
 
Methodology
From a natural point of view, the current research is in the category of applied research, and from a methodological point of view, it is in the qualitative research group. The grounded theory was chosen as a suitable method in the present study because the researcher intended to scrutinize the experts' experiences to formulate a theory on co-creation's role in rural tourism development in Damghan Township. According to the subject area, the statistical community includes experts in the field of rural tourism, and in this research, a problem-oriented and in-depth interview was conducted with 15 experts in this field. The interviewees' perceptions' mentions of co-creation in the development of a sustainable rural tourism industry were investigated to provide a paradigmatic model.
 Results and discussion
Based on the open and axial coding results, the final paradigm model was presented at this stage. The related categories were examined in the previous stages, which led to the discovery and emergence of the theory.  In data analysis, the causal conditions were explained in the form of three concepts as educational factors (learning culture and pedagogy), structural factors (strengthening of infrastructure), and communication factors (attention to tourists). Brand orientation (brand creation and brand image) was extracted from the counted codes as contextual factors. Based on the concepts obtained, formalism and cost-orientation are the two basic and general axes that intervene in the effect of co-creation on the development of rural tourism in the studied area. According to the counted codes, the category of co-creationism was chosen as the main phenomenon. In the field of strategies, there are four categories as market orientation (determining the ability of companies to anticipate, react, and capitalize on environmental changes), innovation orientation (cognitive orientation that overvalues the benefits of a new service and does not pay attention to limitations), futurism (functional perspective, program orientation and co-creative policies) and competitor analysis are introduced. Based on the obtained codes, the resilience category, with the characteristics of risk-taking and empowerment, was identified in the consequences section.
 
Conclusion
This research showed that co-creation is a joint action for the formation and development of a new product in the field of rural tourism, during which tourists determine the path of product innovation by participating in an active dialogue. The transfer of information, knowledge, and awareness at micro and macro levels in society and organizations depends on the people facilitating and accelerating this transfer. Therefore, communication and interaction between people have a decisive role in expanding and applying knowledge and awareness. Suppose the companies providing rural tourism services in the studied area can increase the effective interactions between employees and tourists; they can be sure of the effectiveness of advertising and marketing to loyal tourists through co-creation. The findings of the current research showed that co-creation can accelerate the process of achieving sustainable development by facilitating innovation, marketing and the use of social platforms, institutionalism, education, awareness raising, human resource development, and skill development, creating new mechanisms to produce new methods of attracting tourists and Production of knowledge in this field.
 
Funding
There is no funding support.
 
Authors’ Contribution
Authors contributed equally to the conceptualization and writing of the article. All of the authors approved thecontent of the manuscript and agreed on all aspects of the work declaration of competing interest none.
 
Conflict of Interest
Authors declared no conflict of interest.
 
Acknowledgments
This research did not receive any specific grant from funding agencies in the public, commercial, or not-for-profit sectors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Co-creation
  • Value
  • Experience
  • Marketing
  • Innovation
  1. احمدی، سودابه؛ صادقلو، طاهره و شایان، حمید. (1403). واکاوی تأثیر توسعه گردشگری در بازساخت نواحی روستایی (موردمطالعه: روستاهای شهرستان طرقبه شاندیز). پژوهش‌های روستائی، 15(2)، 260-281. Doi: 10.22059/jrur.2024.366442.1873
  2. افرند خلیل‌آباد، مجتبی؛ میربرگکار، سید مظفر؛ چیرانی، ابراهیم و کامبیز، شاهرودی. (1399). تدوین الگویی برای هم آفرینی ارزش در بازاریابی بنگاه به بنگاه. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 12(48)، 157-176. Doi: 10.22034/iaar.2020.128232
  3. ایرانی، علیرضا؛ فرهنگی، علی‌اکبر؛ مهرگان، محمدرضا و ایرانی، سپیده. (1397). ارائه الگوی مشارکت هم‌آفرینانه در بازار گردشگری. مدیریت بازرگانی، 10(4)، 889-904. Doi: 10.22059/jibm.2018.249026.2894
  4. باشکوه، محمد و دهقانی قهنویه، عادله. (1401). نقش استفاده از رسانه اجتماعی، ابعاد تعامل و کیفیت ارتباطات مشتری با برند (ویژند) در شرایط کرونایی در رابطه با هم آفرینی ارزش برند با تعدیل گری آسیب‌پذیری ادراک‌شده در صنعت گردشگری. فصلنامه مدیریت استاندارد و کیفیت، 12(1)، 1-23. Doi: 10.22034/jsqm.2022.324185.1389
  5. باشکوه اجیرلو، محمد و قاسمی همدانی، ایمان. (1402). واکاوی نقش عوامل اثرگذار بر هم آفرینی ارزش از طریق فناوری‌های مجهز به هوش مصنوعی و مدیریت دانش در صنعت گردشگری. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 26(1)، 115-142. Doi: 10.30481/lis.2023.377727.2037
  6. حبیبی، سعید و میرا، ابوالقاسم. (1397). طراحی و تبیین مدل جهت‌گیری استراتژیک در شرکت‌های دانش‌بنیان ایران. مدیریت بازرگانی، 10(3)، 603-622. Doi: 10.22059/jibm.2017.235555.2642
  7. حسن‌زاده، مریم؛ دل‌افروز، نرگس؛ قلی‌پور سلیمانی، علی و شاهرودی، کامبیز. (1400). تبیین مدل رفتار هم آفرینی ارزش مشتری در توسعه صنعت گردشگری پزشکی استان گیلان. مجله گردشگری شهری، 8(2)، 141-159. Doi: 10.22059/jut.2021.327185.927
  8. حسن‌زاده، مریم؛ دل‌افروز، نرگس؛ قلی‌پور سلیمانی، علی و شاهرودی، کامبیز. (1400). تبیین مدل رفتار هم آفرینی ارزش در صنعت گردشگری سلامت استان گیلان. مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی، 16(2)، 309-323. Doi: 20.1001.1.25385968.1400.16.2.7.2
  9. خواره، عبدالمالک؛ سالار زهی، حبیب‌الله؛ یعقوبی، نورمحمد و مرادزاده، عبدالباسط. (1400). طراحی الگوی توسعه منابع انسانی در صنعت گردشگری سواحل مکران با نظریه داده بنیاد. گردشگری فرهنگ، 2(5)، 37-48. Doi: 10.22034/toc.2021.264810.1036
  10. دهدشتی شاهرخ، زهره؛ ناصحی فر، وحید؛ ترکستانی، محمدصالح و اسلامی پناه، ملیحه. (1401). طراحی مدل رفتار هم آفرینی برند با مشتری با تأکید بر پیش آینده‌ها، عوامل و پس‌آینده‌نگاری. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 21(49)، 71-94. Doi: 10.52547/jbmp.21.49.71
  11. دهدشتی شاهرخ، زهره؛ ناصحی فر، وحید؛ قادری، اسماعیل و اشعاران، افرا. (1401). مدل تجربه هم آفرینی مشتری در صنعت میهمان‌نوازی نظیر به نظیر رویکرد متاسنتز. مطالعات مدیریت گردشگری، 17(59)، 9-38. Doi: 10.22054/tms.2022.68761.2734
  12. رحمتی، مریم. (1399). ارائه الگوی هم آفرینی در صنعت گردشگری با استفاده از روش کیفی تئوری داده بنیاد. برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 9(33)، 229-246. Doi: 10.22080/jtpd.2020.17971.3208
  13. رحیمی کلور، حسین و نقوی، سیدعلی. (1403). ارائه مدلی برای شبیه‌سازی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری روستایی (موردمطالعه: مجموعه روستاهای ده‌بالا شهرستان تفت). پژوهشهای روستائی، 15(2)، 240-259. Doi: 10.22059/jrur.2023.365392.1871
  14. سعیدا اردکانی، سعید؛ کنجکاو منفرد، امیررضا و ضرابخانه، فرزانه. (1400). تأثیر تجربه برند مقصد بر رفتار شهروندی گردشگران: با تأکید بر نقش اشتیاق، نگرش و تعهد برند مقصد گردشگری (موردمطالعه: شهر اصفهان). مطالعات مدیریت گردشگری، 16(54)، 95-126. Doi: 10.22054/tms.2021.12789
  15. طالاری، محمد و دهقانی قهنویه، عادله. (1398). تأثیر ارزش‌های تجربی بر نگرش هم آفرینی مشتری و رفتارهای هم آفرینی ارزش مشتری در صنعت گردشگری؛ مطالعه گردشگران شهر اصفهان. تحقیقات بازاریابی نوین، 9 (3)، 1-20. Doi: 10.22108/nmrj.2019.117874.1786
  16. علی محمدی، حسین؛ ادبی فیروزجاه، جواد؛ کردلو، حسین و کریمی، مریم. (1402). ارائه مدل پارادایمی عوامل مؤثر در سبک زندگی زنان روستایی جهت مشارکت در فعالیت‌های ورزشی. پژوهش‌های روستایی، 14 (4)، 748-463. Doi: 10.22059/jrur.2023.354870.1817
  17. فدائی تهرانی، افسانه؛ سلیمی، مهدی؛ مستحفظیان، مینا و عروف زاد، شهرام. (1399). ارائه الگوی پارادایمی توسعه سرمایه اجتماعی در سازمان‌های ورزشی با رویکرد کیفی داده بنیاد. مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 18 (3)، 585-611. Doi: 10.22059/jomc.2020.295177.1007969
  18. فرج‌وند، اسفندیار. (1396). از هم‌افزایی تا هم آفرینی. مدیریت سازمان‌های دولتی، 6(1)، 51-62. Doi: 20.1001.1.2322522.1396.6.0.4.9
  19. کردنایج، اسدالله؛ مشبکی، اصغر و اصغری گودرزی، فاطمه. (1401). شناسایی پیشایندهای هم آفرینی ارزش در استارت‌آپ‌های اقتصاد اشتراکی. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 21(49)، 37-70. Doi: 10.52547/jbmp.21.49.37
  20. کیانی فیض‌آبادی، زهره. (1397). عوامل موثّر بر وفاداری به مقصد گردشگری با نقش میانجی رضایت گردشگران (موردمطالعه: شهر کاشان). مجله گردشگری شهری، 5(4)،, 105-120. Doi: 10.22059/jut.2018.239030.366
  21. محمدی، فاطمه؛ یزدانی، حمیدرضا؛، جامی پور، مونا و سلطانی، مرتضی. (1400). مرور نظام‌مند روند جهانی پژوهش در حوزه هم آفرینی در گردشگری. گردشگری و توسعه، 10(1)، 17-34. Doi: 10.22059/jut.2019.281556.657
  22. مسافر بحری، مریم؛ چیرانی، ابراهیم؛ دل‌افروز، نرگس و شبگو منصف، محمود. (1401). ارائه مدل روابط مؤلفه‌های هم آفرینی دانش مشتریان در صنعت بیمه با استفاده از مدل‌سازی ساختاری- تفسیری. مدیریت دانش سازمانی، 5 (17)، 111-141. DOR: 20.1001.1.26454262.1401.5.2.4.0
  23. Afrand Khalil Abad, M., Mirbargkar, S. M., Chirani, E., & Shahroodi, K. (2020). A model for value co-creation in business-to-business marketing. Accounting and Auditing Research, 12(48), 157-176. doi: 10.22034/iaar.2020.128232 [In Persian].
  24. Ahmadi, S., Sadeghloo, T., & Shayan, H. (2024). Analyzing the Impact of Tourism Development on the Reconstruction of Rural Areas (Case Study: Villages of Torghabeh-Shandiz City). Journal of Rural Research, 15(2), 260-281. doi: 10.22059/jrur.2024.366442.1873 [In Persian].
  25. Alimohammadi, H., Adabi Firoozjah, J., Kordlu, H., & Karimi, M. (2024). Resenting a Paradigmatic Model of Effective Factors in the Lifestyle of Rural Women to Participate in Sports Activities. Journal of Rural Research, 14(4), 748-763. doi: 10.22059/jrur.2023.354870.1817 [In Persian].
  26. Bashkoh Ajirlou, M., Dehghani Ghahnavieh, A. (2022). explaining the role of using social media, the dimensions of customer interaction and the quality of customer communication with the brand in the corona situation in relation to the co-creation of brand value with regard to the moderating role of perceived vulnerability. management Standard and Quality, 12(1), 1-23, doi: 10.22034/jsqm.2022.324185.1389 [In Persian].
  27. Bashokouh Ajirlo, M., & Ghasemi Hamedani, I. (2023). Analyzing the Role of Influencing Factors on Value Co-Creation through Technologies Equipped with Artificial Intelligence and Knowledge Management in the Tourism Industry. Library and Information Sciences, 26(1), 115-142. doi: 10.30481/lis.2023.377727.2037 [In Persian].
  28. Bonamigoa, A., Alberto, C., & Soares, L. (2022). Impacts of Value Co-creation in Rural Tourism Services: the case of a Santa Catarina farm hotel. Revista Turismo em Análise – RTA, 33(2), 279-292. http://dx.doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v33i2p279-292
  29. Carvalho, M., Lima, J., & Kastenholz, E. (2017). Co-creating food tourism experiences in a rural destination. International Journal of Tourism & Development, 2(27/28), 1-3, https://doi.org/10.34624/rtd.v2i27/28.2953
  30. Dehdashti Shahrokh, Z., Nasehifar, V., Torkestani, M., & Eslamipanah, M. (2022). Designing a model of brand co-creation behavior with the customer with emphasis on antecedents, factors and consequences. Journal of Business Management Perspective, 21(49), 71-94. doi: 10.52547/jbmp.21.49.71 [In Persian].
  31. Dehdashti, Z., Nasehifar, V., Ghaderi, E., & Shoaran, A. (2022). The Model of Customer Co-Creation Experience in Peer-to-Peer Hospitality Industry: Meta-Synthetic Approach. Tourism Management Studies, 17(59), 9-38. doi: 10.22054/tms.2022.68761.2734 [In Persian].
  32. Fadaie Tehrani, A., Salimi, M., Mostahfezian, M., & Aroofzad, S. (2020). The Presentation of the Paradigmatic Model of Social Capital Development in Sports Organizations based on the Grounded Theory Approach. Organizational Culture Management, 18(3), 585-611. doi: 10.22059/jomc.2020.295177.1007969 [In Persian].
  33. Farajvand, E. (2017), from synergy to co-creation. management of government organizations, 6(1), 51-62, doi: 20.1001.1.2322522.1396.6.0.4.9 [In Persian].
  34. Feng. N., Wei, F.H., Zhang, K., & Gu, D. (2018). Innovating Rural Tourism Targeting Poverty Alleviation through a Multi-Industries Integration Network: The Case of Zhuanshui Village, Anhui Province, China. Sustainability, 10(7), 1-18. https://doi.org/10.3390/su10072162.
  35. Grissemann, U., & Stokburger, N. (2012). Customer co-creation of travel services: The role of company support and customer satisfaction with the co-creation performance. Tourism Management, 33(6), 1483–1492. DOI: 10.1016/j.tourman.2012.02.002.
  36. Habibi, S., & Mira, A. (2018). Designing and Explaining the Strategic Orientation Model in Knowledge-Based Companies in Iran. Journal of Business Management, 10(3), 603-622. doi: 10.22059/jibm.2017.235555.2642 [In Persian].
  37. Harrigan, P., Evers, U., Miles, M., & Daly, T. (2017). Customer engagement with tourism social media brands. Tourism Management, 59, 597–609. DOI: 0.1016/j.tourman.2016.09.015.
  38. Hasanzadeh, M., Delafrooz, N., Gholipoor Soleimani, A., & Shahroodi, K. (2021). Explaining the Model of Customer Value Co-Creation Behavior in the Development of Medical Tourism Industry of Guilan Province. Journal of urban tourism, 8(2), 141-159. doi: 10.22059/jut.2021.327185.927 [In Persian].
  39. Hassanzadeh, M., Del Afrooz, N., Qhalipour Soleimani, A., Shahroudi, C. (2021). Explanation of value co-creation behavior model in the health tourism industry of Gilan province. human settlements planning studies, 16(2), 309 -323, doi: 20.1001.1.25385968.1400.16.2.7.2 [In Persian].
  40. Hollebeek, L. D., Sprott, E. S., Andreassen, T. W., Costley, C., Klaus, P., & Kuppelwieser, V. (2019). Customer engagement in evolving technological environments: Synopsis and guiding Propositions. European Journal of Marketing, 53(9), 2018–2023. DOI:10.1108/EJM-09-2019-970.
  41. Irani, A., Farhangi, A. A., Mehrgan, M. R., & Irani, S. (2018). Proposing a Model of Co-Creative Participation in Tourism Market. Journal of Business Management, 10(4), 889-904. doi: 10.22059/jibm.2018.249026.2894 [In Persian].
  42. Islam, J.U., Rahman, Z., & Hollebeek, L.D. (2018). Consumer engagement in online brand communities: a solicitation of congruity theory. Journal of Internet Research, 28(1), 23-45. https://doi.org/10.1108/IntR-09-2016-0279.
  43. Khareh, A., Salarze, H., Yaghoubi, N., & Moradzade, A. (2021). Designing a Human Resource Development Model for the Tourism Industry of the Makran Coast Using Grounded Theory. Tourism of Culture, 2(5), 37-48. doi: 10.22034/toc.2021.264810.1036 [In Persian].
  44. kiani feizabadi, Z. (2019). The influential factors on destination loyalty with tourists satisfaction as the mediating factor (Case study: Kashan). Journal of urban tourism, 5(4), 105-120. doi: 10.22059/jut.2018.239030.366
  45. Kordnaeij, A., Moshabaki, A., & Asghari Goudarzi, F. (2022). Identifying the Antecedents of Value Co-Creation in Startups in A Shared Economy Environment: A Qualitative Content Analysis Approach. Journal of Business Management Perspective, 21(49), 37-70. doi: 10.52547/jbmp.21.49.37 [In Persian].
  46. Lan, T., Zheng, Z., Tian, D., Zhang, R., Law, R., & Zhang, M. (2021). Resident-Tourist Value Co-Creation in the Intangible Cultural Heritage Tourism Context: The Role of Residents’ Perception of Tourism Development and Emotional Solidarity. Sustainability, 13(3), 1369. https://doi.org/10.3390/su13031369: 1-20
  47. Madanaguli, A., Kaur, P., Mazzoleni, A., & Dhir, A. (2021). The innovation ecosystem in rural tourism and hospitality – a systematic review of innovation in rural tourism. Knowledge Management, 26(7), 1732-1762, DOI:10.1108/JKM-01-2021-0050.
  48. Maziliauske, E. (2024). Innovation for sustainability through co-creation by small and medium-sized tourism enterprises (SMEs): Socio-cultural sustainability benefits to rural destinations, Tourism Management Perspectives, https://doi.org/10.1016/j.tmp.2023.101201: 1-11.
  49. Mohammadi, F., Yazdani, H. R., Jami Pour, M., & soltani, M. (2021). Research global trend in co-creation in the field of tourism: A systematic review. Journal of Tourism and Development, 10(1), 1-16. doi: 10.22034/jtd.2020.224282.1999 [In Persian].
  50. Mosafer Bahri, M., Chirani, E., Del Afroz, N., Shebgo Monsef, M. (2022), presentation of the relationship model of the components of customer knowledge co-creation in the insurance industry using structural-interpretive modeling. Organizational Knowledge Management, 5(17), 111-141. DOR: 20.1001.1.26454262.1401.5.2.4.0 [In Persian].
  51. Niu. H-J., & Chen. M-J. (2022). Exploring the Co-creation Value of Residents to Tourists from the Perspective of Place Attachment and Economic Benefits. Frontier in Psychology, 13, 877365. doi: 10.3389/fpsyg.2022.877365.
  52. Purnomo, S., Rahayu, E.S., Riani, A.L., Suminah, S., & Udin, U. (2020). Empowerment model for sustainable tourism village in an emerging country. Journal of Asian Finance Economics and Business, 7(2):261-270, 261–270. Doi: 10.13106/jafeb.2020.vol7.no2.261.
  53. Rahimi Klour, H., & Naghavi, S. A. (2024). Presenting a Model for Simulating Rural Tourism Development Determinants (Case Study: Deh-e Bala Villages, Taft County, Iran). Journal of Rural Research, 15(2), 240-259. doi: 10.22059/jrur.2023.365392.1871
  54. Rahmaty, M. (2020). Presenting a Co-Creation Model in Tourism Industry Using Grounded Theory Qualitative Metod. Journal of Tourism Planning and Development, 9(33), 229-246. doi: 10.22080/jtpd.2020.17971.3208 [In Persian].
  55. Rather, R.A. (2021). Demystifying the effects of perceived risk and fear on customer engagement, cocreation and revisit intention during COVID-19: A protection motivation theory approach. Journal of Destination Marketing & Management, 20, 10-14. DOI: 10.1016/j.jdmm.2021.100564.
  56. Romão, J., Klas Palm, K., & Persson-Fischier, U. (2023). Open spaces for co-creation: a community-based approach to tourism product diversification. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 23(1), 94–113. Doi: 10.1080/15022250.2023.2174183.
  57. Rustantono, H., Soetjipto, B.E., Wahjoedi, W., & Sunaryanto, S. (2020). Socio-economic factors and rural competitive advantage: the moderating role of economic literacy. Journal of Asian Finance Economic Business. 7, 151–159. Doi: 10.13106/jafeb.2020.vol7.no8.151
  58. Saieda Ardakani, S., konjkav monfared, A., & Zarabkhaneh, F. (2021). The Effect of Destination Brand Experience on Tourist Citizenship Behavior: With Emphasis on the Role of Tourism Destination Brand Attitude, Passion and Commitment (Case Study: Isfahan). Tourism Management Studies, 16(54), 95-126. doi: 10.22054/tms.2021.12789 [In Persian].
  59. So, K.K.F., Wei, W. & Martin, D. (2021). Understanding customer engagement and social media activities in tourism: A latent profile analysis and cross-validation. Journal of Business Research, 129, 474-483. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.05.054.
  60. Talari, M., & dehghani ghahnavieh, A. (2019). The Impact of Empirical Values on the Co-Creation Attitude and Customer Value Co-Creation Behavior in Tourism Industry (Case Study: Tourists of Isfahan City). New Marketing Research Journal, 9(3), 1-18. doi: 10.22108/nmrj.2019.117874.1786 [In Persian].
  61. Tregua, M., D’Auria, A. & Costin, H. (2020). 10 years challenge: how co-creation permeated tourism research. A bibliometric analysis. European Journal of Tourism Research, 24, 1-23, DOI:10.54055/ejtr. v24i.411.
  62. Ukpabi, D.C., & Karjaluoto, H. (2018). What drives travelers’ adoption of user generated content? A literature review. Tourism Management Perspectives, 28, 251-273. DOI: 10.1016/j.tmp.2018.03.006.
  63. Ukpabi, D.C., Karjaluoto, H. (2018). What drives travelers’ adoption of user generated content? A literature review. Tourism Management Perspectives, 251- 273. DOI: 10.1016/j.tmp.2018.03.006.
  64. Woyo, E., & Slabbert, E. (2020). Unpacking the motivations, satisfaction and loyalty of tourists travelling to a distressed destination. Anatolia, 31(4), 536-548. DOI: 10.1080/13032917.2020.1794919.
  65. Woyo, E., Slabbert, E. (2020). Unpacking the motivations, satisfaction and loyalty of tourists travelling to a distressed destination. Anatolia, 1-13. DOI: 10.1080/13032917.2020.1794919.
  66. Xu, F., Bai, Y., & Li, S. (2020). Examining the Antecedents of Brand Engagement of Tourists Based on the Theory of Value Co-Creation. Sustainability, 12(5), 1-21. DOI:10.3390/su12051958.
  67. Xu, F., Bai, Y., & Li, S. (2020). Examining the Antecedents of Brand Engagement of Tourists Based on the Theory of Value Co-Creation. Sustainability, 12(5). DOI:10.3390/su12051958.