واکاوی موانع برنامه‌ریزی کارآفرینی مقصد گردشگری مطالعه موردی: روستاهای کهکیلویه و بویر احمد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 گروه جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

10.22059/jrur.2025.378310.1958

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع کارآفرینی در روستاهای مقصد گردشگری در استان کهکیلویه و بویراحمد انجام‌شده است. این پژوهش از نوع کیفی و در طبقه‌بندی تحقیقات بر مبنای هدف، کاربردی؛ از نظر رویکرد پژوهشی استقرایی و از نظر استراتژی آمیزه‌ای از تحلیل محتوای کیفی و کمی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل خبرگان دانشگاهی، خبرگان سازمانی و خبرگان محلی می‌باشند؛ که با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر تصادفی از نوع هدفمند با تکنیک گلوله برفی 30 نفر تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل اقتصادی، نهادی- سیاستی، اجتماعی و عامل اکولوژیکی به ترتیب مهم‌ترین موانع در مسیر توسعه کارآفرینی در بخش گردشگری در روستاهای استان هستند و از جمله موانع مهم در این بخش‌ها می‌توان به ضعف سرمایه‌گذاری در بخش دولتی و عدم دسترسی به سرمایه، عدم انگیزه توسعه گردشگری در بین مسئولان، بوروکراسی دست و پاگیر، عدم انگیزه نسبت به هدف و آینده‌نگری و کمبود زیرساخت‌های تکنولوژی سازگار با کارآفرینی را می‌توان نام برد. همچنین روابط علی بین متغیرها با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که شاخص‌های برازش مدل‌بالاتر از 9/0 محاسبه شدند که نشان از این می‌باشد که مدل برازنده داده‌ها می‌باشد و داده‌های این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری تحقیق برازش مناسبی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Obstacles of Entrepreneurship Planning of Tourism Destination: A case study of Kohkiloyeh and Boyer Ahmed Villages

نویسندگان [English]

  • Seyed Alisina Bamzar 1
  • عبدالرضا رکن الدین افتخاری 2
  • Rebazi Ghrban 3
1 Department of Geography and Rural Planning, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Department of Geography and Rural Planning, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Department of Geography Political, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

A B S T R A C T
The present study was conducted with the aim of identifying the obstacles to entrepreneurship in tourist destination villages in Kohkiloye and Boyer Ahmad provinces. This research is qualitative and applied, with an inductive approach. It employs a mixed strategy of qualitative and quantitative content analysis. The statistical population in this research includes university experts, organizational experts, and local experts, which was determined using a non-random sampling method of the targeted type with the snowball technique of 30 people. The results of the research showed that economic, institutional-political, social, and ecological factors are, respectively, the most critical obstacles to the development of entrepreneurship in the tourism sector in the villages of the province. Weak investment in the public sector, lack of access to capital, lack of motivation for tourism development among the officials, cumbersome bureaucracy, lack of motivation towards the goal and foresight, and lack of technological infrastructure compatible with entrepreneurship are among the most important obstacles in this field. Also, the causal relationships between the variables using the structural equation model showed that the fit indices of the model were calculated higher than 0.9, which shows that the model fits the data and the data of this research have a good fit with the factor structure and the theoretical foundation of the research
Extended Abstract
Introduction
Today, rural tourism is affected by various factors such as government policies, global economic growth, and the growth of multi-level communication and information technology. Lack of communication and coordination between organizations and institutions related to the field of rural tourism. Considering the importance of rural entrepreneurship, especially in the field of tourism, the need to address this issue becomes more critical. Therefore, the current research on the challenges affecting the development of rural ecotourism entrepreneurship is fruitful. The following article, which is the result of field visits and interviews with experts and specialists in this field, has tried to answer this important question:
-What are the obstacles and challenges of entrepreneurship in the tourism sector in the villages under study in the provinces of Kohkiloye and Boyer Ahmad?
 
Methodology
 The current research is of a qualitative type, and the classification of research is based on the purpose applied. The inductive research approach and strategy (implementation method) is a mixture of qualitative content analysis and Delphi. In the first stage, the available sources were carefully examined using the qualitative content analysis method, and the desired characteristics were compared to achieve the assumed characteristics. Then, using the Delphi technique and the questionnaire tool, experts' opinions were obtained to reach an expert consensus on the developed indicators and their structure. The statistical population in this research includes university experts, organizational experts, and local experts. A non-random sampling method with a snowball technique was used to select the panel members. Kendall's correlation coefficient was used to determine the level of agreement among panel members. In the second stage of the research, factor analysis and structural equation methods were used to identify the most important barriers to entrepreneurial
 
 
 
planning of tourist destinations in the studied villages.
 
Results and discussion
The results of factor analysis showed that the economic factor with 42.01 and a special value of 14.045, the second factor with 25.66 and a special value of 8.848, the third factor with 19.754 and a particular value of 6.101, and finally, the fourth factor with 13.258 and the special value of 5.15 have contributed the most in explaining the changes of 44 items. The research results are congruent with studies results such as (Taghdisi et al., 2015); (Eshraghi Samani et al., 2016); (Chraghi et al., 2022); (Mohammadi et al., 2021); (Imani et al., 2022); (Klein et al., 2014); (Altiani et al., 2016); (Mitrabana et al., 2019).
Weakness of investment in the public sector, lack of access to capital, distance from the local and regional market, non-profitability of agricultural activities due to the existence of brokers in transactions, neglect of the economic importance of handicraft products, and lack of legitimacy for new investment ideas. The limitation of the demand market for the sale of products due to being far from the city center, the lack of a strong non-governmental sector in the village, the lack of appropriate market access mechanisms, the lack of insurance and consulting support for entrepreneurship, the lack of motivation for tourism development among the officials, the bureaucracy Pagir, lack of motivation towards the goal and foresight in indigenous people, lack of access to information, educational and communication centers, the lack of importance of social patterns for tourists and so on at the destination can be considered among the most important planning obstacles mentioned in the field of entrepreneurship in tourism destination villages.
 
Conclusion
The research results show that the combination of social responsibility, environmental responsibility, growth and development through ecotourism, and ecotourism innovations and creativity provide the necessary conditions for the development of rural ecotourism entrepreneurship. Achieving the development of rural ecotourism entrepreneurship in the study area will be smoother when the innovation of tourism entrepreneurship is used at the same time in accordance with the prevailing atmosphere of the study area and is more compatible with these conditions; Tourism entrepreneurship has provided platforms for growth and development and improvement of quality of life for the host community.
Also, since tourism is an industry that must protect its products for survival, tourism businesses' compatibility with the environment is the leading platform. Finally, tourism activities and businesses coordinated with the social context and cultural structure of the host society, in addition to protecting the cultural heritage and improving their sense of self-confidence, lead to the acceptance and acceptability of these activities in the host society and as a result, will bring active participation of them in the development process.
 
Funding
There is no funding support.
 
Authors’ Contribution
First author: Drafting the principles; Second author: Data collection; Third author: Data analysis; Fourth author: Translation and final editing of the article and extended abstract.
 
Conflict of Interest
Authors declared no conflict of interest.
 
Acknowledgments
We are grateful to all the scientific consultants of this paper.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Barriers to Entrepreneurship Planning
  • Rural Tourism
  • Kohkiloyeh and Boyer Ahmad
  • Kendall's Coefficient
  • Structural Equations
  1. اشراقی سامانی، رویا؛ کریمی، طیبه؛ واحدی، مرجان و صیده، طیبه. (1395). چالش‌های کارآفرینی روستایی در استان ایلام. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 3(5)، 63- 57.
  2. آقاجانی، محمد؛ زندوی، سید مجدالدین و عطایی، علی. (1393). نقش گردشگری در تغییر کارکرد روستاها با تأکید بر شاخص‌های پایداری نمونه موردی: روستاهای ارباکله و لرسانور شهرستان رامسر. جغرافیا و مطالعات محیطی، 3(11)، 22-7.
  3. امید پور، فردوس؛ رحمانی فضلی، عبدالرضا و عزیزپور، فرهاد. (1399). تحلیل عوامل ساختاری مؤثر بر توسعه کارآفرینی مناطق روستایی شهرستان دلفان. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 9(31)، 40-21.
  4. ایزدی، علی و قنبری، سیروس. (1400). کارآفرینی کشاورزی و توسعه مناطق روستایی (موردمطالعه: دهستان رشتخوار ). فصلنامه روستا و توسعه پایدار فضا، 2(1)، 38-19. https://dx.doi.org/10.22077/vssd.2021.4174.1024
  5. ایمانی، بهرام؛ یاری حصار، ارسطو و حاجبانی لاهرودی، حسن (1401). چالش‌های فراروی توسعه گردشگری روستایی، مطالعه موردی: روستاهای بخش مرکزی شهرستان مشگین شهر. مجله فضای گردشگری، 11(43)، 36-23.
  6. تقدیسی، احمد؛ گودرزی، سمیه و بیک محمدی، حسن. (1394). تحلیل چالش‌های توسعه توریسم روستایی از دیدگاه روستاییان روستاهای هدف گردشگری استان آذربایجان غربی. نشریه برنامه‌ریزی فضایی، 5(1)، 100-83. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22287485.1394.5.1.5.6
  7. چراغی، مهدی؛ قلی زاده، حیدر؛ توحیدلو، شادعلی و علیپور، حسن. (1401). شناسایی چالش‌های توسعه گردشگری روستایی در مناطق مرزی آزاد ارس. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 9(1)، 36-17. https://doi.org/10.22069/jead.2022.11482.1565
  8. دهقانی، امین و عادلی ساردویی، محسن (1397). تأثیر توسعه گردشگری روستایی بر مؤلفه‌های فرهنگی ساکنان روستایی: مطالعه موردی شهرستان جیرفت. فصلنامه روستا و توسعه، 21(1)، 90-71.
  9. رضایی، پژمان. (1397). ارزیابی میزان پایداری گردشگری روستایی: مطالعه موردی دهستان هوره، استان چهار و محال و بختیاری. فصلنامه روستا و توسعه، 21(4)، 159- 135.
  10. رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا، پورطاهری، مهدی و فضلی، نفیسه. (1393). تحلیل عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی. فصلنامه برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 3(8)، 107- 83.
  11. طغرایی، محمدتقی؛ رضوانی، مهران؛ مبارکی، محمدحسن؛ یدالهی فارسی، جهانگیر و میرزایی، زینب. (1395). شناسایی عوامل محیطی مؤثر بر کارآفرینی فرهنگی در صنایع‌دستی عشایری. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 5(17)، 36-19. http://dx.doi.org/10.18869/acadpub.serd.5.17.19
  12. علیدوست، سمیه؛ لشگرآرا، فرهاد و حسینی، فرج اله. (1392)، اولویت‌بندی موانع توسعه کارآفرینی زنان روستایی شهرستان گرمسار. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، 45-31.
  13. عینالی، جمشید و رومیانی، احمد. (1389). بررسی اثرات زیست‌محیطی گردشگری خانه‌های دوم از دیدگاه جامعه محلی مطالعه موردی: دهستان حصار ولیعصر- شهرستان آوج. فصلنامه اندیشه جغرافیایی، 4(7)، 145-126.
  14. غلامی، مرضیه و فاطمی، مهسا. (1399). گرایش کارآفرینانه در بین دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 7(1)، 22-1. https://doi.org/10.22069/jead.2021.18881.1459
  15. قادرمرزی، حامد؛ جمشیدی، علیرضا؛ جمینی، داود و نظری سرمازه، حامد. (1394). شناسایی موانع توسعه کارآفرینی زنان روستایی (مطالعه موردی: دهستان شلیل شهرستان اردل). فصلنامه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 5(17)، 118- 103.
  16. محمدی، سعدی؛ صفیاری، رسول و خسروی، رضا. (1399). تحلیل موانع محیطی مؤثر بر گرایش روستاییان به کسب‌وکارهای خرد کارآفرینانه (مطالعه موردی: شهرستان مریوان و سروآباد کردستان ). فصلنامه جغرافیا و توسعه، 18(55)، 154- 133. https://doi.org/10.22111/gdij.2020.5189
  17. محمدی، سعدی؛ ویسی، فرزاد و عبدالهی، بیان. (1403). تحلیل و سنجش موانع مؤثر بر تحقق پایداری گردشگری در نواحی روستایی (موردمطالعه: دهستان اورامان شهرستان سروآباد). پژوهش‌های روستایی، 15(1)، 110-94. https://doi.org/10.22059/jrur.2023.327697.1820
  18. مریدالسادات، پگاه؛ رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا؛ پور طاهری، مهدی و شعبانعلی فمی، حسین. (1396). واکاوی وضعیت کارآفرینی پایدار در سیاست‌های کلان و بخش کشاورزی جمهوری اسلامی ایران. پژوهش‌های روستایی، 49(1)، 58-43. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20087373.1396.8.1.6.4
  19. مهدیان بروجنی، محسن و احمدوند، مصطفی. (1393). واکاوی موانع و چالش‌های توسعه گردشگری روستایی در منطقه دنا؛ دیدگاه جامعه میزبان. جغرافیا و آمایش شهری و منطقه‌ای، 10، 128-113. https://doi.org/10.22111/gaij.2014.1482
  20. صادقیان بروجنی، نجمه؛ کیانی سلمی، صدیقه و غلامی بیمرغ، یونس. (1399). شناسایی عوامل اثربخش بر توسعه گردشگری خلاق و تأثیر آن بر پایداری رفتار از دیدگاه گردشگران در مناطق روستایی شهرستان بروجن. پژوهش‌های روستایی، 11(4)، 711-696. https://doi.org/10.22059/jrur.2020.301054.1493
  21. شفیعی، اشکان؛ باختر، سهیل و عزمی، آئیژ. (1402). تحلیل و ارزیابی وضعیت زیست‌پذیری روستاهای هدف گردشگری (موردمطالعه: ناحیه اردبیل). پژوهش‌های روستایی، 14(3)، 519- 498. https://doi.org/10.22059/jrur.2023.356053.1823
  22. Aghajani, M., & Ataii, A. (2014). The role of tourism in changing the function of villages with an emphasis on sustainability indicators (case study: Arba Kaleh and Lersanur villages in Ramsar county). Journal of Geography and Environmental Studies, 3(11)7-21. [In Persian].
  23. Alidoust, S., Lashgarara, F., & Hosseini, F. E. (2012). prioritizing barriers to entrepreneurship development of rural women in Garmsar. National Conference on Entrepreneurship and Management of Knowledge-Based Businesses, 31-45. [in Persian].
  24. Aquino, R. S., Lück, M., & Schänzel, H. A. (2018). A conceptual framework of tourism social entrepreneurship for sustainable community development. Journal of Hospitality and Tourism Management. 37, 23–32. http://dx.doi.org/10.1016/j.jhtm.2018.09.001.
  25. Ateljevic, J., & Page, S.J. Eds. (2009). Tourism and entrepreneurship. Routledge.
  26. Baumgartner, D., Schulz, T. & Seidl, I. (2013). Quantifying entrepreneurship and its impact on local economic performance: A spatial assessment in rural Switzerland. Entrepreneurship & Regional Development, 25(3-4), 222-250. http://dx.doi.org/10.1080/08985626.2012.710266.
  27. Charaghi, M., Gholizadeh, H., Tohidloo, S., & Alipour, H. (2022). Identifying the challenges of rural tourism development in border areas (Case study: Aras Free Zone). Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development, 9(1), 17-36. https://doi.org/10.22069/jead.2022.11482.1565. [in Persian].
  28. De Lange, D., & Dodds, R. (2017). Increasing sustainable tourism through social entrepreneurship. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(7), 1977–2002. http://dx.doi.org/10.1108/IJCHM-02-2016-0096.
  29. Dehghani, A., & Adeli Sardouei, M. (2018). Impact of Rural Tourism Development on Cultural Components of Rural Residents: A Case Study of Jiroft County of Iran. Village and Development, 21(1), 71-90. [in Persian].
  30. Deller, S., Kures, M., & Conroy, T. (2019). Rural entrepreneurship and migration. Journal of Rural Studies, 66, 30-42. http://dx.doi.org/10.1016/j.jrurstud.2019.01.026.
  31. Doswell, R. (2009). Tourism: How effective management makes the difference. Routledge.
  32. Einali, J., & Romyani, A. (2010). Review of the Environmental Impacts of Second Homes Tourism in Rural Development from the Perspective of the Local Residents Case Study: Hesar Vali-e- ASR County– Avaj Township. Geographic Thought, 4(7), 126-145. [In Persian].
  33. Eshraqhi Samani, R., Karimi, T., Vahedi, M., & Saydeh, T. (2016). Challenges of Rural Entrepreneurship in Ilam Province. J Entrepreneurial Strategies Agric. 3(5), 57-63. [In Persian].
  34. Ghadermarzi, H., Jamshidi, A., Jamini, D., & Nazri Sarmaze, H. (2015). Identification Hampering Factors Affecting Development of Rural Women's (Case Study: Shalil Villages- Ardal Township). Regional Planning, 5(17), 103-118. [In Persian].
  35. Gholami, M., & Fatemi, M. (2020). Entrepreneurial Orientation of the Students of School of Agriculture at Shiraz University. Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development, 7(1), 1-22. https://doi.org/10.22069/jead.2021.18881.1459. [In Persian].
  36. Gnoth, J., & Zins, A.H. (2013). Developing a tourism cultural contact scale. Journal of Business Research, 66(6), 738-744. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.09.012.
  37. Granado, M., Rosli, A., & Gotsi, M. (2022). Staying poor: Unpacking the process of barefoot institutional entrepreneurship failure. Journal of Business Venturing, 37(8), 1-12. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2022.106204.
  38. Hwang, D., Stewart, W.P., & Ko, D.W. (2012). Community behavior and sustainable rural tourism development. Journal of Travel Research, 51(3), 328-341. http://dx.doi.org/10.1177/0047287511410350.
  39. Imani, B., yari hesar, A., & hajbani, H., (2022). Challenges Facing the Development of Rural Tourism, A Case of Villages in the Central Part of Meshginshahr. Geographical Journal of Tourism Space, 11 (43), 23-36. [in Persian].
  40. Izadi, A., & Ghanbari, S. (2021). Analysis and study of the role of effective factors of entrepreneurship in the agricultural sector in the development of rural areas (Case study: Rashtkhar village). Village and Space Sustainable Development, 2(1), 19-38. https://dx.doi.org/10.22077/vssd.2021.4174.1024. [in Persian].
  41. Kline, C., Hao, H., Alderman, D., Kleckley, J. W., & Gray, S. (2014). A spatial analysis of tourism, entrepreneurship and the entrepreneurial ecosystem in North Carolina, USA. Tourism Planning & Development, 11(3), 305-316. http://dx.doi.org/10.1080/21568316.2014.890127.
  42. Leunbach, D. (2021). Entrepreneurship as a family resemblance concept: A Wittgensteinian approach to the problem of defining entrepreneurship. Scandinavian Journal of Management, 37,1-11. https://doi.org/10.1016/j.scaman.2021.101141.
  43. Maccheri, N., & Pelloni, G. (2006). Rural entrepreneurs and institutional assistance: an empirical study from mountainous Italy. Entrepreneurship and Regional Development, 18(5), 371-392. http://dx.doi.org/10.1080/08985620600842113.
  44. Mahdian Boroujeni, M., & Ahmadvand, M. (2014). Analysis of Barriers and Challenges to Development of Rural Tourism in Dena Region: The Host Community's Perspective. Geography and Territorial Spatial Arrangement, 4(10), 113-128. [in Persian].
  45. Meitriana, M.A., Suwendra, I.W., Indrayani, L., & Suwena, K.R. (2019). The Effect of Social Entrepreneurship on the Welfare of the Village Community. Advances in Economics. Business and Management Research. 103,1-18. http://dx.doi.org/10.2991/teams-19.2019.31.
  46. Mohammadi, S., safyari, R., & khosravi, R. (2020). Analysis of Effective Barriers on The tendency of villagers to entrepreneurial micro businesses (Case Study: Mariwan and Sarvabad County). Geography and Development, 18(58), 133-154. https://doi.org/10.22111/gdij.2020.5189. [in Persian].
  47. Mohammadi, S., vaisi, F., & Abdolahi, B. (2024). Analysis and Measurement of Effective Barriers to the Realization of Rural Tourism Sustainability (Case Study: Oraman District of Sarvabad County). Journal of Rural Research, 15(1), 94-111. [in Persian]. https://doi.org/10.22059/jrur.2023.327697.1820.
  48. Moridsadat, P., Roknoddin Eftekhari, A. R., Pour Taheri, M., & Shabanali Fami, H. (2017). Analysis of the Status of Sustainable Entrepreneurship in Macro and Sectorial Agricultural Policies of the Islamic Republic of Iran. Journal of Rural Research, 8(1), 82-99. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20087373.1396.8.1.6.4. [in Persian].
  49. Omidpour, F., Rahmani Fazli, A., & Azizpour, F. (2019). analysis of structural factors affecting the development of entrepreneurship in rural areas of Delfan city. Space Economy and Rural Development Quarterly, 9(31), 21-40. [in Persian].
  50. Packard, M. D. (2017). Where did interpretivism go in the theory of entrepreneurship?. Journal of Business Venturing, Vol. 32 No. 5, 536-549. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusvent.2017.05.004.
  51. Patel, B., & Chavda, K. (2013). Rural entrepreneurship in India: Challenge and problems. International Journal of Advance Research in Computer Science and Management Studies, 1 (2), 28-37. DOI: 10.1080/08985626.2012.710266.
  52. Rezaei, P. (2019). Assessing the Rural Tourism Sustainability: A Case Study of Horeh Sub-district in Chahar-Mahal and Bakhtiyari Province of Iran. Village and Development, 21(4), 135-159. [in Persian].
  53. Roknodin Eftekhari, A., Pourtaheri, M., & Fazli, N. (2014). Analysis of Factors Affecting the Development of Entrepreneurship in Rural Tourism. Journal of Tourism Planning and Development, 3(8), 87-107. [in Persian].
  54. sadeghiyan brojni, N., Kiani Salmi, S., & Gholami, Y. (2021). Identifying the Factors Affecting the Development of Creative Tourism and Their Effect on the Sustainability of Behavior from the Perspective of Tourists in Rural Areas of Borujen City. Journal of Rural Research, 11(4), 696-711. doi: 10.22059/jrur.2020.301054.1493. [in Persian].
  55. Saxena, S. (2012). Problems Faced By Rural Entrepreneurs and Remedies to Solve It. Journal of Business and Management, 3(1), 23-29. http://dx.doi.org/10.9790/487X-0312329.
  56. Shafiei, A., Bakhtar, S., & Azmi, A. (2023). Analysis of the Livability of Tourism Target Villages (Case Study: Ardabil District). Journal of Rural Research, 14(3), 498-519. doi: 10.22059/jrur.2023.356053.1823. [in Persian].
  57. Sheikh, R. (2015). Tourism entrepreneurship challenges and possibilities in small tourism businesses. bachelor’s thesis centria university of applied sciences Degree Programme in Tourism, centeria University of applied science Finland.
  58. Singh, S., & Bhowmick, B. (2015). An exploratory study for conceptualization of rural innovation in Indian context. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 207, 807-815. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.10.171.
  59. Sundari, M. S. (2015). The Influence of Safety, Promotion and Trust towards Image, Satisfaction and Loyalty (The Study on Domestic Tourist at Samosir Regency in North Sumatra Province). Universal Journal of Management and Social Sciences, 5(2).
  60. Taghdisi, A., Goudarzi, S., & Beikmohammadi, H. (2015). Investigating the Challenges of Rural Tourism Development from the Viewpoints of People Living in Target Tourism Rural of West Azarbaijan Province. Spatial Planning, 5(1), 83-100. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22287485.1394.5.1.5.6. [in Persian].
  61. Tghrayy, M.T., Rezvani, M., Mubaraki, M.H., Yadollhi Farsi, J., & Mirzaei, Z. (2015). Identifying environmental factors affecting cultural entrepreneurship in nomadic handicrafts. Space Economics and Rural Development Quarterly, 5(17), 19-36. http://dx.doi.org/10.18869/acadpub.serd.5.17.19. [in Persian].
  62. Toma, S. G., Grigore, A. M., & Marinescu, P. (2014). Economic development and entrepreneurship. Procedia Economics and Finance, 8, 436-443. http://dx.doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00111-7.
  63. Zamora, О. М. (2011). Development instruments for the cross-border cooperation in Ukraine, In: problems of tourism development on rural areas. Krystyna Krzyzanowska(ed), Warsaw University of Life Sciences Press, 109- 121.