تحلیل عوامل تأثیرگذار بر الگوی توسعه پایدار بوم‌گردی با رویکرد کارآفرینی روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جغرافیا، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 گروه آموزش جغرافیا، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22059/jrur.2025.387944.2008

چکیده

یکی از شیوه‌های تغییر و تحول که در اقتصادهای محلی موردتوجه کارآفرینان قرارگرفته، صنعت بوم گردی روستایی است که نیازمند تعیین عوامل اثرگذار بر الگوی مناسب برای توسعه پایدار آن است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی و اکتشافی است. گردآوری داده‌ها به دو روش اسنادی و میدانی انجام شد. جامعه آماری کلیه مدیران و کارشناسان محلی کارآفرینی و بوم‌گردی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1403 بود که از بین آن‌ها 100 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش نیز، پرسش‌نامه محقق ساخته بود. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد عوامل محتوایی، رفتاری و ساختاری (05/0>p) و عوامل زمینه‌ای (01/0>p) تأثیر معناداری بر توسعه بوم‌گردی کارآفرینی محور دارند. ضرایب مسیر مشخص نمود که بیشترین عوامل مؤثر بر توسعه بوم‌گردی کارآفرینی محور به ترتیب شامل عوامل زمینه‌ای (85/2=t)، عوامل محتوایی و رفتاری (56/2=t) و عوامل ساختاری (01/2=t) است. بعلاوه، روستاها می‌توانند با توسعه بوم‌گردی مبتنی بر کارآفرینی، به‌عنوان یک راهبرد مؤثر برای توسعه اقتصادی با (26/2=t)، نهادی و قانونی (22/2=t)، اجتماعی-فرهنگی (25/2=t)، زیرساختی-خدماتی (04/2=t) و منابع زیست-طبیعی (24/4=t) خود عمل کنند و با ترکیب بوم‌گردی و کارآفرینی، می‌توانند به توسعه پایدار محلی و تعامل مثبت بین جوامع محلی و گردشگران کمک نمایند. نوآوری پژوهش تعیین عوامل مؤثر علی زمینه‌ای، محتوایی، رفتاری و ساختاری بوم گردی کارآفرینی محور است و راهکارهای پیشنهادی جهت اجرای مدل، ترویج بوم گردی، کارآفرینی و بازاریابی مناسب از طریق حمایت مالی و اقتصادی، توسعه مشارکت‌های محلی و بهبود اقتصاد، ایجاد شبکه‌های ارتباطی بین کارآفرینان روستایی، توجه به سازگاری زیست‌محیطی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the effecting factors on the sustainable development model of ecotourism with a rural entrepreneurship approach in Kohgiluyeh & BoyerAhmad province

نویسندگان [English]

  • AliAskar VahidiRad 1
  • Davood Mahdavi 2
  • Asghar Norouzi 1
  • Ghadir Firouznia, 1
1 Department of Geography, Law & Social Sciences Faculty, Payame Noor University, Tehran. Iran
2 Department of Geography Education, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

A B S T R A C T
A transformation method that has attracted entrepreneurs' attention in local economies is the rural ecotourism industry, which requires determining the factors affecting the appropriate model for its sustainable development. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical-exploratory in terms of method. Data collection was carried out using documentary and field methods. The statistical population was all local managers and experts in entrepreneurship/ecotourism in Kohgiluyeh-Boyrahmad province in 2024, from which 100 samples were selected using stratified sampling. The research tool was a researcher-made questionnaire. Structural equations showed that content, behavioral and structural factors (p<0.05), and contextual factors (p<0.01) have a significant effect on the development of entrepreneurial-oriented ecotourism. The path coefficients indicated that the most effective factors in the development of entrepreneurial ecotourism include contextual factors (t=2.85), content and behavioral factors (t=2.56), and structural factors (t=2.01). In addition, villages can act as an effective strategy for the development of their economic (t=2.26), institutional and legal (t=2.22), socio-cultural (t=2.25), infrastructure-service (t=2.04), and bio-natural resources (t=4.24), and by combining ecotourism and entrepreneurship, they can contribute to sustainable local development and positive interaction between local communities and tourists. One of the innovative aspects of the present study is the determination of contextual, content, behavioral, and structural causal factors. The suggested solutions for implementing the model include: promoting ecotourism and appropriate marketing through financial and economic support, developing local partnerships and improving the regional economy, creating communication networks between rural entrepreneurs, and paying attention to environmental compatibility
Extended Abstract
Introduction
Today, the challenges arising from the capitalist economy in terms of environmental destruction, unemployment, excessive use of resources, and marginalization of local economies have provided the basis for attention to new bio-economic patterns in rural areas. One of the methods of change and transformation that has attracted the attention of entrepreneurs in local economies is the rural ecotourism industry, which requires identifying and determining the factors affecting the appropriate model for its sustainable development. This is an issue that this work attempts to address.
 
Methodology
The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical and exploratory in terms of method. Data collection was also carried out in two documentary and field (survey) methods using interviews, questionnaires, and observation. The statistical population included all local managers and experts in entrepreneurship and ecotourism in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad provinces, from which 100 people were selected by random sampling. The research tool was a researcher-made questionnaire consisting of 156 questions about the factors affecting the sustainable development of ecotourism with a rural entrepreneurship approach. In addition, structural equations with the partial least squares method were used to analyze the data and explain the structural model of rural entrepreneurship ecotourism development.
 
Results and discussion
The aim of the present study is to analyze the factors affecting the sustainable development model of ecotourism with a rural entrepreneurship approach in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad provinces. The results showed that content, behavioral, and structural factors at a 95% confidence level (t<1.96) and contextual factors at a 99% confidence level (t<2.58) have a significant effect on the development of entrepreneurial-oriented ecotourism. Considering the path coefficients, it can be said that the effect of contextual factors in the first order (t=2.85), content and behavioral factors in the second order (t=2.56), and structural factors in the third order (t=2.01) are effective on the development of entrepreneurial-oriented ecotourism. In addition, the results indicate that villages can act as an effective strategy for their economic (t=2.26), institutional and legal (t=2.22), socio-cultural (t=2.25), infrastructure-service (t=2.04), and bio-natural resources (t=4.24) development by developing entrepreneurship-based ecotourism. By combining ecotourism (focusing on natural, cultural, and historical attractions) and entrepreneurship (creating innovative and sustainable businesses), they can contribute to sustainable local development and positive interaction between local communities and tourists.
The results showed that environmental, behavioral and structural factors have a significant effect on ecotourism development at a 95% confidence level and contextual factors have a significant effect at a 99% confidence level. Considering the path coefficients, it can be said that the effect of contextual factors in the first order, environmental and behavioral factors in the second order, and structural factors in the third order is effective on the development of entrepreneurial-oriented ecotourism. The existence of numerous plant species including medicinal, edible, industrial, etc., the existence of indigenous knowledge of the elderly and the transfer of this valuable treasure to the next generations, in addition, the appropriate climate comfort indices of the weather and climate of the villages of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad provinces for more than 7 months of the year, as well as the development of entrepreneurial-oriented ecotourism market infrastructure provide suitable conditions for the development of entrepreneurial-oriented ecotourism. In addition, the research findings showed that among the environmental and behavioral factors, the existence of intra-organizational and stakeholder communications and coordination, the existence of a creative and innovative atmosphere, and an entrepreneurial ecotourism culture in rural areas, and networking between entrepreneurs, ecotourists, and residents of rural areas have had the greatest impact on the development of entrepreneurial ecotourism. Other studies have also shown that Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad provinces are at an average level in educational development indicators in urban and rural areas, and proximity to the provincial center shows a superior ranking, which leads to sustainable human development. Also, the research findings showed that among the structural factors, the degree of improvement of the macroeconomic and social environment, the degree of promotion of institutional factors (government, public sector, and market), and networking and institutional, strategic, financial, and communication links have had the greatest impact on the development of entrepreneurial ecotourism.
 
Conclusion
Ecotourism development planning, which is one of the most complex components and the source of global laws, is basically one of the most important economic, occupational, and social development programs and increasing the general welfare of the people in any country, which requires the formation of a local structure in ecotourism-related activities, which is known in the world as entrepreneurship-based ecotourism; In general, considering the results of the research and also considering the importance of paying attention to the values, norms, and characteristics of the socio-economic and political system of each society in order to design rural development planning models towards social, economic sustainability and the process of sustainable development, paying attention to structural factors in the process of carrying out and practicing planning helps sustainable development, and considering the key importance of the role of entrepreneurship-based ecotourism development in society, it requires that the path of growth and dynamism of such businesses can be continued; Therefore, the strategy of developing entrepreneurial culture is mentioned as an element of growth and development from various economic, cultural, social, and political dimensions. In summary, it can be said that a model that is creative and innovative, networked, efficient, and based on advanced local knowledge, resources, and technology in its functional, economic, social, structural, cultural, and environmental dimensions can provide a sustainable model for this province. As a result, the villages of the province can act as an effective strategy for economic development, job creation, and preservation of their culture and natural resources by developing entrepreneurship-based ecotourism. This approach, by combining ecotourism (focusing on natural, cultural, and historical attractions) and entrepreneurship (creating innovative and sustainable businesses), can contribute to sustainable development.
 
 
Funding
This article is derived from a doctoral dissertation titled "Explaining the sustainable development model of ecotourism with a rural entrepreneurship approach in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad provinces" which was conducted in the Geography Department of Payam Noor University.
 
Authors’ Contribution
Authors contributed equally to the conceptualization and writing of the article. All of the authors approved the content of the manuscript and agreed on all aspects of the work declaration of competing interest none.
 
Conflict of Interest
Authors declared no conflict of interest.
 
Acknowledgements
We are grateful to all the scientific consultants of this paper.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Influential factors
  • Entrepreneurship-oriented ecotourism
  • Structural equations
  • Kohgiluyeh and Boyerahmad
  1. ابراهیم‌پور لنبران، احد؛ زیاری، کرامت اله؛ حاتمی نژاد، حسین و پوراحمد، احمد. (1399). الگوریتم پیشنهادی برای تشخیص جایگاه مقصد گردشگری در چرخه حیات. مجله گردشگری شهری، 7(1)، 17-35. doi: 10.22059/jut.2018.260599.503
  2. بازیار، احسان؛ احمدوند، مصطفی؛ پیرداده بیرانوند، کبری و صداقتی، مجید. (1400). حس مکان و رفتار محیط‌زیست‌گرایانه (موردمطالعه: جامعه میزبان و گردشگران در تفرجگاه چشمه بلقیس شهرستان چرام). پژوهش‌های روستائی، 12(2)، 369-352. Doi: 10.22059/jrur.2020.300346.1486
  3. پژوهان، ایوب؛ به‌ور، شهین و ملکی، حجت اله. (1402). ارائه الگوی پارادایمی توسعه گردشگری خلاق روستایی (موردمطالعه: روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه). فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 18(64)، 217-259. doi: 10.22054/tms.2023.76759.2892
  4. پورجوپاری، مرضیه؛ طیب‌نیا، سید هادی و پایدار کلسنگ، ابوذر. (1403). تحلیل اثرگذاری توسعه اکوتوریسم در توانمندسازی اقتصاد روستاییان (نمونه: روستاهای دارای اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان کرمان). مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 15(55)، 70-43. doi: 10.22034/jargs.2023.378560.1006
  5. حسینی کهنوج، سیدرضا و سجاسی قیداری، حمدالله. (1403). شناسایی بازیگران کلیدی اکوسیستم کارآفرینی گردشگری روستایی و تحلیل استراتژیک الگوی رفتار آن‌ها با استفاده از رویکرد آینده‌پژوهی نمونه موردی: شهرستان جیرفت. نشریه جغرافیا و توسعه، 22(75)، 1-26. doi: 10.22111/gdij.2024.46827.3581
  6. حیدری، اعظم و اکبری، علی. (1397). تأثیر بوم‌گردی خانه‌های روستایی در توسعه اقتصادی روستاها (نمونه موردی روستای هنجن). کنفرانس بین‌المللی عمران. معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران. تهران: دانشگاه صنعتی مراغه با همکاری دانشگاه تبریز - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. 1-12.
  7. رضوانی، محمدرضا. (1401). توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  8. سجاسی قیداری، حمداله؛ رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا و پورطاهری، مهدی. (1393). تدوین و اعتبارسنجی شاخص‌های توسعه کارآفرینی بوم‌گردی در مناطق روستایی. نشریه مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی (چشم‌انداز جغرافیایی)، 9(26)، 45-70.
  9. سجاسی قیداری، حمدالله؛ رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا و مهدوی، داوود. (1395). توسعه پایدار کارآفرینی گردشگری با تأکید بر مناطق روستایی. تهران: سمت.
  10. سجاسی قیداری، حمدالله؛ رومیانی، احمد و جعفری، نسرین. (1401). تحلیل موانع گرایش زنان روستایی به مشارکت در مدیریت اجرایی روستاها (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان زنجان). مجله جغرافیا و توسعه ناحیه‌ای، 20(3)، 69-35. https://doi.org/10.22067/jgrd.2021.49380.0
  11. سنایی مقدم، سروش؛ محمدی یگانه، بهروز و رضایی، میثم. (1395). سنجش و اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس پتانسیل جذب گردشگر. جغرافیایی فضای گردشگری، 6(21)، 1-18.
  12. شهرکی، جواد؛ حسینی، سیدمهدی و خزاعی، صادق. (1395). تحلیل اثرهای هدفمندسازی یارانه آب کشاورزی بر بخش کشاورزی ایران (مدل تعادل عمومی محاسبه‌پذیری). تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 8(32)، 61 -77.
  13. عباسی، صوفیا؛ میردامادی، سیدمهدی، امیدی نجف‌آبادی، مریم و فرج‌الله حسینی، سیدجمال. (1401). طراحی مدل توسعه کارآفرینی اکوتوریسم روستایی با رویکرد کیفی. فصلنامه جغرافیا و توسعه، 20(66)، 131-160.
  14. عباسی، محمدجواد؛ سجادی، ژیلا؛ عبدالهی، علی و رضویان، محمدتقی. (1399). تبیین عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی در ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 15(52)، 1-26. doi: 10.22054/tms.2020.46417.2204
  15. علم بیگی، امیر؛ بامدی، مجتبی؛ فهام، الهام و بابازاده، الهه. (1400). تفکیک سطوح امکان‌گرایی در کارآفرینی صاحبان کسب‌وکار پرورش مرغ بومی در استان سیستان و بلوچستان بر مبنای الگوریتم نایو بیز. نشریه علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 17(2)، 47-62.
  16. قدیری معصوم، مجتبی؛ مطیعی لنگرودی، سیدحسن، زالی، محمدرضا و غلامی، علی. (1398). پهنه‌بندی فضایی مزیت نسبی کارآفرینی روستایی و عوامل مؤثر در آن (موردمطالعه شهرستان پارس‌آباد). پژوهش‌های روستائی، 10(1)، 130-145. doi: 10.22059/jrur.2018.254656.1234
  17. قلی‌پور، محمدرضا؛ چراغعلی، محمودرضا و ثنائی پور، هادی. (1400). طراحی مدل توسعه کارآفرینی بوم‌گردی با رویکرد رفاه اجتماعی در روستاهای هدف گردشگری. فصلنامه جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای)، 11(41)، 331-345.
  18. مرکز آمار ایران. (1402). نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن، معاونت برنامه­ریزی-دفتر آمار و اطلاعات. https://srtc.ac.ir
  19. مهربان‌زاده، ریحانه و زنوزی، سیدجعفر. (1403). شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی روستایی با تأکید بر بوم‌گردی و اولویت‌بندی آن‌ها به روش AHP فازی (مطالعه موردی بخش سیلوانا، شهرستان ارومیه). پژوهش‌های روستائی، (در حال چاپ). doi: 10.22059/jrur.2025.378819.1965
  20. نوروززاده، احد.، وظیفه‌دمیرچی، قادر. (1401). ارائه مدل بوم‌گردی با تأکید بر کارآفرینی و اشتغال پایدار روستایی با رویکرد آمیخته. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 9(4)، 109-128. doi: 10.22069/jead.2022.20500.1630
  21. Buckley, R. (2009). Ecotourism: Principles and practices, CABI, Tourism Text, 1st Ed, 368,
  22. Haring, L.S., & Claudio, M. (2014). Touring responsibility: The trouble with ‘going local’ in community-based tourism in Thailand. Geoforum, 51, 96-106. DOI:10.1016/j.geoforum.2013.10.004
  23. Kusumastuti, R., Silalahi, M., Asmara, A.Y., Hardiyati, R., & Juwono, V. (2022). Finding the context Indigenous innovation in village enterprise knowledge structure: a topic modeling. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 11(19), 1-15. DOI:10.21203/rs.3.rs-155343/v1
  24. Quezada-Sarmiento, P.A., Del Cisne Macas-Romero, J., Roman, C., & Martin, J. C. (2018). A body of knowledge representation model of ecotourism products in southeastern Ecuador. Heliyon, 12(4), 1-27. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2018.e01063
  25. Sadiq, M., & Adil, M. (2021). Ecotourism related search for information over the internet: a technology acceptance model perspective. Journal of Ecotourism, 20(1), 70-88. DOI:10.1080/14724049.2020.1785480
  26. Shen, F. (2009). Tourism and Sustainable Livelihoods Approach: Application within the Chinese Context. Ph.D. Thesis, Lincoln University. Research archive. lincoln.ac.nz.
  27. Suwanan, A. F., Sayono, J., Serino, M.N.V., Nuraini, F. & Adi, D.L. (2024). The intersection between knowledge, government support, and technological support in ecotourism entrepreneurship. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, Volume 1312, 13th International Conference of Green Technology, Malang, Indonesia. DOI: 10.1088/1755-1315/1312/1/012030
  28. Tseng, M. L., Lin, C., Lin., C. W. R., Wu, K. J., & Sriphon, T. (2019). Ecotourism development in Thailand: Community participation leads to the value of attractions using linguistic preferences. Journal of Cleaner Production, 231(33), 1319-1329. doi: 10.1016/j.jclepro.2019.05.305
  29. Ebrahimpour Lanbaran, A., Ziyari, K.A., Hataminejad, H., & Pourahmad, A. (2019). Proposed algorithm to recognize the place of tourism destination in the life cycle. Journal of Urban Tourism, 7(1), 17-35. doi: 10.22059/jut.2018.260599.503 [in persian]
  30. Bazyar, E., Ahmadvand, M., Pirdadeh Beyranvand, K., & Sedaghati, M. (2021). Sense of Place and Pro-Environmental Behavior: A Case Study of Local People and Tourists in Cheshme Belgheis Garden of Choram. Journal of Rural Research, 12(2), 352-369. doi: 10.22059/jrur.2020.300346.1486 [in Persian]
  31. Pejohan, A., Behvar, S., & Maliki, H.A. (2023). Presenting a paradigmatic model for the development of creative rural tourism (case of study: target villages for tourism in Kermanshah province). Tourism Management Studies Quarterly, 18(64), 217-259. doi: 10.22054/tms.2023.76759.2892 [in Persian]
  32. Porjopari, M., Tayebnia, S.H., & Padayar Kalsang, A. (2024). Analysis of the effectiveness of ecotourism development in empowering the economy of villagers (example: villages with eco-residence in Kerman city). Geographical Studies of Dry Areas, 15(55), 43-70. doi: 10.22034/jargs.2023.378560.1006 [in Persian]
  33. Hosseini Kohnouj, S.R., & Sajasi Ghedari, H.A. (2024). Identification of the key players of the rural tourism entrepreneurship ecosystem and strategic analysis of their behavior patterns using the future research approach of a case study: Jiroft city. Journal of Geography and Development, 22(75), 1-26. doi: 10.22111/gdij.2024.46827.3581 [in Persian]
  34. Heydari, A., & Akbari, A. (2017). The effect of ecotourism of rural houses on the economic development of villages (a case study of Henjan village). International Civil Engineering Conference. Architecture and urban development management in Iran. Tehran: Maragheh University of Technology in collaboration with Tabriz University - Shahid Madani University of Azerbaijan. 1-12. [in Persian]
  35. Rezvani, M.R. (2022). Development of rural tourism with a sustainable tourism approach. Tehran University Publications. [in Persian]
  36. SajasiGhedari, H.A., Ruknuddin Eftekhari, A.R., & Portahari, M. (2013). Compilation and validation of ecotourism entrepreneurship development indicators in rural areas. Human settlement planning studies (geographic perspective), 9(26), 45-70. [in Persian]
  37. SajasiGhedari, H.A., Ruknuddin Eftekhari, A.R., Mahdavi, D. (2015). Sustainable development of tourism entrepreneurship with emphasis on rural areas. Tehran: Samt. [in Persian]
  38. SajasiGhedari, H.A., Ruknuddin Eftekhari, A.R., & Jafari, N. (2022). Analysis of the barriers of rural women's tendency to participate in the executive management of villages (case study: Zanjan villages). Journal of Geography and Regional Development, 20(3), 35-69. https://doi.org/10.22067/jgrd.2021.49380.0 [in Persian]
  39. Sanai Moghadam, S., Mohammadi Yeganeh, B., & Rezaei, M. (2015). Evaluation and prioritization of tourist attractions in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces based on the potential of attracting tourists. Geography of Tourism Space, 6(21), 1-18. [in Persian]
  40. Shahraki, J., Hosseini, S.M., Khazaei, S. (2015). Analysis of the effects of agricultural water subsidy targeting on Iran's agricultural sector (calculable general equilibrium model). Agricultural Economics Research, 8(4), 61-77. [in Persian]
  41. Abbasi, S., Mirdamadi, N.M., Amadi Najafabadi, M., & Farajollah Hosseini, S.J. (2022). Designing a rural ecotourism entrepreneurship development model with a qualitative approach. Journal of Geography and Development, 20(66), 131-160. [in Persian]
  42. Abbasi, M.J., Sajjadi, J., Abdulahi, A., & Razovian, M.T. (2019). Explanation of factors affecting the development of rural tourism entrepreneurship in Iran. Tourism Management Studies Quarterly, 15(52), 1-26. doi: 10.22054/tms.2020.46417.2204 [in Persian]
  43. AlamBeigi, A., Bamdi, M., Faham, E., & Babazadeh, E. (2021). Separation of feasibility levels in the entrepreneurship of native chicken breeding business owners in Sistan and Baluchistan province based on the NaiveBiz algorithm. Journal of Science of Agricultural Extension and Education of Iran, 17(2), 47-62. [in Persian]
  44. QadiriMasoum, M., Matiei Langroudi, S.H., Zali, M.R., Gholami, A. (2018). Spatial zoning of the relative advantage of rural entrepreneurship and its effective factors (a case study of Parsabad city). Rural Research, 10(1), 130-145. 10.22059/jrur.2018.254656.1234 [in Persian]
  45. QoliPour, M.R., Chiragali, M.R., & SanaiPour, H. (2021). Designing a conceptual model of entrepreneurship development in the ecotourism sector with a social welfare approach using the database method. New Perspectives in Human Geography, 13(2-50), 253-270. [in Persian]
  46. Iran Statistics Center. (2024). Detailed results of the general census of population and housing, Vice President of Planning - Office of Statistics and Information. https://srtc.ac.ir/ [in Persian]
  47. MehrabanZadeh, R. & Zonoozi, S. J. (2025). Factors Affecting the Development of Rural Entrepreneurship with an Emphasis on Ecotourism (Case study: Silvana Region, Urmia City). Journal of Rural Research, (in press). doi: 10.22059/jrur.2025.378819.1965 [in Persian]
  48. NowruzZadeh, A., & Tazefi Demirchi, K. (2022). Presenting the ecotourism model with an emphasis on entrepreneurship and sustainable rural employment with a mixed approach. Entrepreneurship Studies and Sustainable Development of Agriculture, 9(4), 109-128. doi: 10.22069/jead.2022.20500.1630 [in Persian]