بررسی نگرش والدین به ادامة تحصیل دختران روستایی (مطالعة موردی: روستاهای شهرستان سنقروکلیایی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه ترویج کشاورزی و توسعة روستایی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی کرمانشاه

2 دانشجوی دکتری توسعة کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

پرداختن به موضوع آموزش دختران روستایی برای برنامه‏ریزی و توسعة روستایی امری ضروری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر ادامة تحصیل دختران روستایی (روستاهای شهرستان سنقروکلیایی) است. جامعة ‏آماری این پژوهش، خانواده‏هایی بودند که دانش‏آموز دختر داشتند (2269N=). با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 360 پرسشنامه با روش نمونه‏گیری تصادفی با انتساب متناسب توزیع شد و در نهایت 349 پرسشنامه تکمیل و تجزیه و تحلیل شد. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه‏ای بود که روایی آن را جمع متخصصان و پایایی آن را ضریب آلفای کرونباخ تأیید کرد. نتایج نشان دادند که دیدگاه والدین به تحصیل دختران منفی است. آزمون ناپارامتری من‌ویتنی مشخص کرد که نگرش والدین به ادامة تحصیل دختران در روستاهایی که دارای مدرسة راهنمایی دخترانه و دبیرستان دخترانه هستند، مثبت و در روستاهایی که فاقد این مدرسه‏ها هستند، منفی است. نتایج آزمون کروسکال والیس نیز نشان دادند، والدین با تحصیلات بالاتر، نگرش مثبتی به ادامة تحصیل فرزندان دختر خود دارند. نتایج این پژوهش می‏تواند کمک شایانی به برنامه‏ریزان روستایی برای توسعة انسانی و روستایی و آموزش روستاییان کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The attitudes of parents towards the education of rural girls Case Study: Rural city Songhor & Kolyaei

نویسندگان [English]

  • Amirhossein Alibaygi 1
  • Hosseyn Haidary 2
1 razi university
2
چکیده [English]

Introduction:
Rural women, as a half of the rural population, activities economic and social and have major role achieve sustainable development in rural areas. Rural women, farmers producing the next generation and the role of women as mothers are the main breeding, the first step require a high level of knowledge and awareness that rural women have benefited Various studies suggest that the education of girls and rural women in the villages have a lower level than men, On the other hand, if women are literate, compared to the more sensitive issues and on health status, health, economic families and their children more effort and trying to update their own information and knowledge. The main objective of this study was to investigate the factors influencing the education of rural girls is Sonqor & kolyaei County. To determine what factors from the perspective of rural parents on the education of rural girls are affected.
Research Methodology:
The method of this research paradigm in terms of quantity and in terms of access to the facts and data processing methods, the research is descriptive and correlational. The population of the study consisted of parents of girls in rural Sonqor & kolyaei County (N =. 2269). Sonqor & kolyaei County according to the governor of Kermanshah in 1390, has 2 part Markaze & Koliaie that part Markaze of the village's contains 5 villages namely , Ab barek, Bavlh, SArab, Gaverod and Parsyneh is and Koliaie part includes three villages, namely the Agahan, Satar & Kevananat. The part of Koliaie & Markaze the Songor,village of 221 that after preparing the list of villages in the rural randomly selected villages in each district and the number of parents in the education of female children in rural breakdown was given choice. Then, in proportion to their size in each rural, to the parents randomly selected and the sample study found. The sample size is Simple random sampling equal 360 households was estimated. Total collective data four-part questionnaire developed by the researchers was that the first part of the profile of respondents, the second part of the questionnaire parental attitudes towards girls' education and examination of the barriers to higher education for rural girls, and the fourth part of the questionnaire is to examine ways to further education of rural girls. In order to ensure the validity appearance and content of the questionnaire, the views of faculty were secret and reform was necessary. In order to estimate the reliability questionnaire the Cronbach's alpha was used. The coefficient in principle, determine the level of reliability, for the attitude of parents towards the education of rural girls of the barriers to higher education for rural girls to 0/83 and 0/85 and finally for solutions education of rural girls 0/80 were determined.
Result:
Results Descriptive statistics showed that more fathers elementary school fifth than mothers were illiterate. The results Average component asked suggest that most parents costs school girls were high, also most parents said that more boys than girls education is important, In this context, the third component was that from the perspective of her husband's parents because the girl should not have to study the costs. In this context, the attitude of most rural parents to educate their girls to negative (40/4percent). Rural parents stated that lack school in the village the biggest obstacle is of education for girls, it was also found that early marriage of girls as a priority component of the mixed boys and girls in second and third place obstacles daughters were educated. From the perspective of rural parents were the most important strategies that reduce the cost of education for rural girls are given, It was also found that the material items in accordance with the needs of the rural community were the second priority, in this component of the curriculum to suit local conditions and the local area is the third priority. The results also showed that there are features like high school girls & tips school girls in rural areas continue for girls and rural girls, respectively, at 5 and 1%, there is a significant difference. Finally, the level of parents' education and their attitude towards the education of rural girls and a positive significant relationship exists.
Conclusions:
many rural parents' negative attitude towards girl's education that perhaps part of the problem is related to their culture than their daughters to school. These results and the results of Moshiri et al. (1388) and Horton (1384) are consistent. Negative attitude of parents of rural households and complex factors such as economic weakness comes of rural schools. Most parents agree on the fact that girls continue to be successful in their future benefit. This means that their parents are aware of this study is useful for the future of their daughters, but cultural biases and lack of school facilities including an obstacle in the way. The early marriage of girls from rural areas, agriculture and animal husbandry practices of factors prevent parents of daughters is studying. These results and the results of (Qiang etal, 2008), (Dreze & Kingdon, 2000), (Pal, 2004) and (Kingdon, 2000) is consistent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Planning
  • Rural Development
  • Sonqhor & Kolyaei
  • parents
آمارنامة استانداری کرمانشاه، 1390
. ادارة آموزش و پرورش شهرستان سنقروکلیایی، 1390
ازکیا، مصطفی و غفاری، غلامرضا، 1387 ، جامعه شناسی توسعه ، انتشارات کیهان، چاپ هفتم،
. ص. 121
حاجیلو، فتانه، 1384 ، بررسی عوامل موفقیت تسهیلگران زن در ایجاد و تداوم فعالیت گرو ه های
مستقل زنان روستایی، پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
خانی، فضیله، چوبچیان، شهلا، 1391 ، مناسبات جنسیتی در فضاهای روستایی و تأثیر آن بر مشارکت
زنان (مطالعة مقایسه ای دهستان مریدان شهرستان لنگرود استان گیلان و دهستان هو لی
شهرستان پاوه استان کرمانشاه )، پژوهش های روستایی، سال سوم، شمارة سوم،
.135- صص. 158
ساخارو پولوس، جرج و وودهال، مورین، 1370 ، آموزش برای توسعه، ترجمة پریدخت وحیدی و حمید
سهرابی، سازمان برنامه و بودجه، تهران.
سازمان جهانی خواربار کشاورزی (فائو )، 1374 ، نقش زنان در توسعة کشاورزی ، ترجمة صالح نصب،
غلامحسین، انتشارات معاونت ترویج و مشارکت مردمی جهاد سازندگی، تهران.
سراج خرمی، ناصر و شیرین صحرایی، علیرضا، 1391 ، بررسی نقش آموزش های پس از سواد در ارتقای
سطح آگاهی های زنان و دختران نوسواد بزرگسال روستایی، پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال
.137- نهم، دورة دوم، شمارة 5 (پیاپی 32 )، صص. 148
سواری، مسلم، شیری، نعمت الله و اسدی، علی، 1392 ، نقش منابع و کانا لهای ارتباطی و اطلاعاتی در
، توانمندسازی زنان روستایی شهرستان دیواندر ه ، پژوهش های روستایی، دورة 4، شمارة 2
.365- صص. 384
طالب ، مهدی، فیروزآبادی، سیداحمد و پیری، صدیقه، 1390 ، مسأله شناسی فقر از دیدگاه زنان و
دختران روستایی (مطالعة موردی روستای گنبد پیر محمد از توابع شهرستان ملکشاهی – استان
.143 - ایلام)، زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دورة 9، شمارة 2، تابستان، صص. 162
علی بیگی، امیرحسین، بنی عامریان، لیلا، 1388 ، عوامل دموگرافیک مؤثر بر مشارکت زنان روستایی در
، برنامه های ترویجی؛ مطالعة موردی: شهرستان سنقروکلیایی، مطالعات زنان، سال 7، شمارة 2
.115- صص. 133
مشیری، سیدرحیم، مهدوی، مسعود و علیایی، محمدصادق، 1388 ، بررسی نقش سواد و نیروی کار زنان
در درآمد خانوار روستایی؛ مطالعة موردی: زنان روستایی دیواندره استان کردستان، جغرافیا و
. توسعه، شمارة 14
هریسون، پل، 1364 ، درون جهان سوم، ترجمة شاداب وجدی، فاطمی، تهران.
هورتن، سوزان، 1384 ، زنان و صنعتی شدن آسیا، ترجمة شهرزاد صادقی، تیشتر، تهران.
Bhuimail, A. & Sampa, P., 2005, Development of Rural Women through
Education and Empowerment, Delhi, Abhijeet Pub, 320 P.
Cardoso, M., 1988, Role of Women in Economic and Social Development of the
Country, Latin American Research Review, 12, PP. 7-24.
Dréze, J. & Kingdon, G., 2000, School Participation in Rural India, Review of
Development Economics, 5 (1), PP. 1-24.
Gangadharappa H.V., Pramod K.T.M., Shiva K.H.G., 2007, Gastric Floating Drug
Delivery Systems: A review, Indian, J. Pharm. Ed. Res. 41, PP. 295–305.
Ghaida, A., Klasen, S., Klasen, D., 2004, The Economic and Human
Development Costs of Missing the Millennium Development Goal on
Gender Equity, World Bank Working Paper, Report No. 29710, Washington,
D.C., The World Bank.
Kingdon, G., 2002, The Gender Gap in Educational Attainment in India: How
Much Can Be Explained?, The Journal of Development Studies, Vol. 39,
Issue 2, PP. 25-53.
Kingdon, G., 2005, Where Has all the bias Gone? Detecting Gender-bias in the
Household Allocation of Education Expenditure, Economic Development
and Cultural Change, Vol. 53, PP. 409–451.
Pal, S., 2004, How Much of the Gender Difference in Child School Enrolment
Can be Explained? Evidence from Rural India, Bulletin of Economic
Research, Vol. 56, Issue 2, PP. 133-158.
Qiang, D., Xiaoyun, L., Hongping, Y. & Keyun, Z., 2008, Gender Inequality in
Rural Education and Poverty, Chinese Sociology & Anthropology, 40 (4),
PP. 64-78.