مهاجرت معکوس، علل و پیامدها(مطالعه موردی روستای مهرآباد شهرستان اردستان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جغرافیا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، ایران

2 استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، ایران

چکیده

زمینه: مهاجرت معکوس، می‌تواند عاملی برای رشد و توسعه پایدار در روستاها باشد. اما برای تحقق این امر، برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت کلان در جهت توسعه روستایی مورد نیاز است. هدف این پژوهش، بررسی پدیده مهاجرت معکوس، علل و پیامدهای آن است.
روش: روش پژوهش گرندد تئوری است. داده‌ها حاصل مصاحبه نیمه ساخت‌یافته با 15 نفر از افراد مطلع اعم از شورای روستا، معتمدین و خیرین روستا، مدیران مدرسه در روستای مهرآباد شهرستان اردستان است. طریقه انتخاب، هدفمند و در دسترس و تعیین تعداد آن‌ها رسیدن به مرحله اشباع، است.
یافته‌های پژوهش: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عللی مانند بازنشستگی و شرایط اقتصادی از یک سو و دافعه‌های شهری و جاذبه‌های روستایی از سویی دیگر باعث به‌وجود آمدن مهاجرت معکوس سالمندانه در روستای مورد پژوهش شده است.
نتیجه‌گیری: کسانی که مهاجرت معکوس را در روستای مهرآباد انجام داده‌اند، اغلب سالمندانی و افراد بازنشسته‌ای هستند که به دلیل داشتن آرامش بیشتر به روستا بازگشته اند. پیامد این امر ایجاد بی‌تناسبی جمعیت روستا(اکثر ساکنین روستا پیر هستند) و تبدیل شدن روستا به یک مکان ییلاقی برای گذراندن ایام تعطیل شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 23 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 04 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 11 آذر 1402