عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری زنان روستایی نسبت به صندوق‌های اعتبارات خُرد در شهرستان‌های مرودشت و رامهرمز

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، خوزستان، ایران.

2 دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، خوزستان، ایران.

3 کارشناس ارشد، رشته توسعه روستایی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، خوزستان، ایران.

4 دانشجوی دکترا، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، خوزستان، ایران.

چکیده

به منظور افزایش مشارکت سیاسی زنان و اطمینان از برابری جنسیتی و اقتصادی، صندوق اعتباری خُرد ساختار مناسبی است که در سراسر جهان به زنان به عنوان مشتریان خود تکیه می‌کند. رضایت مشتری از عوامل مهم حفظ مشتری است و اثری بسیار قوی بر سودآوری دارد. همچنین رضایت مشتری ابزاری اکتشافی است که مدیران، سیاست‌گذاران و دیگر ذی‌نفعان می‌توانند با استفاده از آن عملکرد فعلی و آینده خود را بررسی کنند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری زنان روستایی نسبت به صندوق‌های‌ اعتبارات خُرد در شهرستان‌های مرودشت و رامهرمز است. به منظور دستیابی به این هدف از روش تحقیق پیمایشی استفاده شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی 200 نفر از اعضای صندوق‌های اعتباری خُرد به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد وفاداری پاسخ‌گویان مرودشتی به صندوق‌های اعتباری خُرد بیشتر از وفاداری پاسخ‌گویان رامهرمزی است. متغیرهای انتظارات و کیفیت خدمات دریافتی 27 درصد از تغییرات متغیر ارزش درک‌شده و متغیرهای انتظارات، ارزش درک‌شده و کیفیت خدمات دریافتی درمجموع 65 درصد از رضایت را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین متغیرهای انتظارات، ارزش درک‌شده، وجهه و رضایت درمجموع 42 درصد از تغییرات وفاداری نسبت به صندوق‌های اعتبارات خُرد را پیش‌بینی می‌کنند. 

کلیدواژه‌ها


Alaaddin, P., & Jalali Mousavi, A. (2010). [Assessing the impact of rural microfinance support project and micro-credit fund for rural women in Iran (Persian)]. Journal of Community Development, 2(2), 61-76.
Athiyaman, A. (1997). Linking student satisfaction and service quality perceptions: The case of university education. European Journal of Marketing, 31(7), 528–40. doi: 10.1108/03090569710176655
Bagram, M., & Khan, S. (2012). Attaining customer loyalty! The role of consumer attitude and consumer behavior. International Review of Management and Business Research, 1(1), 1-8.
Barimani, F., Nikmanesh, Z., & Khodaverdiloo, S. (2012). [Role of small size -credits regarding empowerment of rural women case study: Lakestan sub-district Salmas of county (Persian)]. Journal of Space Economy and Rural Development, 1(1),69-82.
Calisir, F., & Calisir, F. (2004). The relation of interface usability characteristics, perceived usefulness, and perceived ease of use to end-user satisfaction with Enterprise Resource Planning (ERP) systems. Computers in Human Behavior, 20(4), 505–15. doi: 10.1016/j.chb.2003.10.004
Charmchian, L. M., & Ali Begay, A. (2013). [An investigation of effective factors on rural women’s psychological empowerment in Sari (Persian)]. Journal of Women and Society, 4(13), 165-92.
Estapé-Dubreuil, G., & Torreguitart-Mirada, C. (2010). Microcredit and women empowerment: An empirical case-study based in Catalonia. Paper presented at: The 9th International Conference of the International Society for Third-Sector Research, Istanbul, Turkey, 7-10 July 2010.
Favaedi, F., Chaharsooghi Amin, H. & Pourhasan, A. (2011). [Factors effective on success of rural women's micro-credit fund: A case study of the international carbon sequestration project (Persian)]. Roosta va Towse'e, 14(4), 49-65.
Ghiasvand, A. & Ammar, H. (2012). [Social Impact Assessment cultural collections for women (SH) based on the empowerment of women in Tehran (Persian)]. Journal of Social Welfare and Development Planning, 12, 147-167.
Grigoroudis, E., & Siskos, Y. (2004). A survey of customer satisfaction barometers: Some results from the transportation-communications sector. European Journal of Operational Research, 152(2), 334–53. doi: 10.1016/s0377-2217(03)00028-6
Heidari, A. (2013). [The study of cooperation rate of women village in village development (Case study: Emamzadeh Jafar Rural District Kohgiluyeh and Boyer Ahmad Province) (Persian)]. Spatial planning journals. 3(2), 143-156.
Innocent, E., & Onyedikachi, A. (2013). The impact of micro financing on poverty levels of rural women farm households in Abia state, Nigeria; Implication for policy intervention. Journal of Central European Agriculture, 14(2), 168–80. doi: 10.5513/jcea01/14.2.1245
Jalili, M. & Ghorbani, S. (2013). [The role of micro-credit fund the empowerment of rural women (Persian)]. Journal of the Barzegar, 34(1089), 28-29.
Johnson, M. D., Gustafsson, A., Andreassen, T. W., Lervik, L., & Cha, J. (2001). The evolution and future of national customer satisfaction index models. Journal of Economic Psychology, 22(2), 217-45. doi: 10.1016/s0167-4870(01)00030-7
Kane, S. (2011). Women and development in Senegal: Microcredit and household well being (PhD thesis). Florida: Florida International University.
Latifi, S., Saadi, H., & Shabanalifami, H. (2012). [Problems with rural carpet-weaving women in Hamadan Province: A factorial analysis of the problems of rural carpet-weaving women problems in Hamadan Province (Persian)]. Journal of Women and Society. 4(13), 29-52.
Mesri, T., & Shahraki, M. (2012). [Analysis of the role of women and strategies for rural development (Persian)]. Paper presented at: The first congress of Sustainable Agriculture and Natural Resources. Tehran, Iran, 21 December 2013.
Mousakhani, M., Haghigi M., & Tork Zadeh, S. (2012). [A model of gaining customer loyalty through customer knowledge management in banking industry of Iran (Private Banks) (Persian)]. Journal of Business Management, 4(12), 147-64.
Papzan, A., Khaledi, Kh., & Soleimani, A. (2011). [An evaluation of handicrafts technical and vocational trainings of rural women (Persian)]. Journal of Women and Society, 2(7), 21-38.
Saadi, H., Shabanalifami, H., & Latifi, S. (2012). [An assessment of the economic and social ability of female rural rug makers (Case study: Hamedan Province) (Persian)]. Journal of Women in Development & Politics, 10(2), 107-26.
Saberi Far, R. (2010). [Women and easy access to credit (Persian)], Journal of Teaching Geography, 24(4), 29-22.
Sayers, D. M., Kilmer, R. L., Lee, J. Y., & Flambert, A. M. (1996). Satisfaction evaluation of milk handlers by Southern U. S. dairy farmers. Journal of Agricultural and Applied Economics, 28(2), 313–21. doi: 10.1017/s1074070800007331
Srivastava, N., & Srivastava, R. (2010). Women, work, and employment outcomes in rural India. Economic and Political Weekly, 45(28), 49-63.
Sütőová, A., & Šolc M. (2009). Utilization of statistical methods within the European performance satisfaction index rating methodology. Quality Innovation Prosperity, 13(2), 77-82.
Yaghoubi, J. (2005). [The effects of microfinance on women’s employment in rural Zanjan Province (Persian)]. Journal of Women in Development & Politics, 3(1). 125-146.
Yazdanpanah, M., Zamani, Gh. & Rezaei Moghadam, K. (2009). [Farmers’ satisfaction agricultural insurance: use path analysis (Persian)]. Eqtesad-e Keshavarzi va Towse'e. 17(2), 139-163.
Zaare, B., & Bagheri, M. (2012). [Individual and social factors related to rural women’s tendency to participate in micro-credit fund in Mazandaran (Persian)]. Social Welfare Quarterly, 12(46), 461-498.
Zamani, Gh., Karami, A., & Yazdanpanah, M. (2007). [Factors affecting satisfaction agricultural insurers crop insurance (Persian)]. Iranian Journal of Agricultural Extension and Education, 4(2), 65-53.
Zarafshani, K. & Ali Begay, A. (2011). [Rating micro credit funds based on rural women’s ability in Kermanshah (Persian)]. Women in Development & Politics, 10(1), 105-124.